Rødere enn rødt

I tilfelle noen lurer på hvor jeg har vært og hva jeg har holdt på med de siste par ukene, så har jeg altså vært i Los Angeles hele tiden. Hvis noen går inn for flisespikkeri kan jeg nevne at jeg har også vært i Marina del Rey en god del. Noe med at man må jo tjene til livets opphold, og sånt. Det betyr visst en masse jobbing.

Og så har jeg konvertert det gamle kameraet mitt til IR. Det betyr at jeg tok det delvis i stykker, fjernet det gamle filteret som var foran sensoren, or skiftet det ut med et infrarødt filter. Så skrudde jeg kameraet sammen igjen.
Men altså; nå har jeg en Nikon D70 som tar infrarøde bilder, eller en D70IR som man gjerne kaller det. Det er så kult at det er rent ikke til å holde ut!
Til jeg får tid og tålmodighet til å skrive noe mer fornuftig om temaet, her er et infrarødt bilde av en palme utenfor leiligheten min:

Et palmetre utenfor leiligheten min

14 comments on “Rødere enn rødt

  1. Dette har jo vært en av mine kjepphester siden digitalkameraene kom på banen. Er det mye mikk, og får man filter til en Canon 10D tro?

  2. anders: De kommer nok, hvis jeg bare får tid til å ta noen. Må jo jobbe så mye for å betale for hobbyen min, vettu!
    Luka: Jeg har blitt fortalt at en D70 er et av de enkleste kameraene å konvertere, så det betyr kanskje ikke mye om jeg sier det var lett, bare masse knøttsmå skruer man knapt kan finne skrujern for?
    Hvordan konvertere en Canon 10D kan du finne ut om her. Det ser jo ikke helt forskrekkende ut, men muligens litt vrienere enn en D70?

  3. Dritkult bilde! 🙂

    Men sånn rent bortsett fra det syns jeg det er litt dårlig gjort å vise oss at du faktisk har en levende palme utenfor leiligheten, akkurat nå som Kong Vinter er i ferd med å stramme grepet her hjemme… 😉

  4. Jeg blar meg bakover i historien og fikk plutselig forklaring på dette med IR. Hørtes litt mikkmakk ut, men så gøy du fikk det til. Stilig resultat blir det og! Går det ikke an å lage sånt i photoshop også, eller..?

  5. Nei, ettersom infrarødt lys ikke er helt det samme som synlig lys, kan man ikke helt gjøre det samme i Photoshop. Man kan lage etterligninger, men det blir jo ikke det samme.

  6. Nei, verden er ikke svart-hvit i infrarødt, men fargene er litt annerledes enn vi er vant til. På grunn av det tror jeg det er vanlig å konvertere til svart-hvit, for da ser det bare litt fantasi-aktig ut og ikke helt rart.

  7. Å leke med IR er da moro. Husker studietid med fjernanalyse, mekking av NDVI bilder, tolking av plantehelse, falsk-farge kompositter etc.
    Og dette skulle velbare vise at det er ikke bare du som er nerdete med IR-tekno.

Legg igjen en kommentar

