Snikislamifiseringen av Ytre Enfold

FRP er på’n igjen og prøver å skremme vannet av oss med fancy påstander om snikislamifisering av Norge. Vel, som vanlig har ikke frp grepet på virkeligheten, husker ingenting som skjedde før de våknet fra den siste fyllekula, og de har aldri vært i Ytre Enfold. Iallefall ikke som de husker.

Vel. Jeg har vært i Ytre Enfold, og jeg kan informere om at der var snikislamifiseringen i god gang allerede i 1969. Den begynte sikkert tidligere, men det husker jeg ikke. Faktisk husker jeg vel ikke mye fra 1969 heller, men det er en annen sak. Jeg kan iallefall huske augustdagen i 1971 da tremenningen min begynte i første klasse på Ytre Enfold Barneskole. Eller i det minste har jeg sett bilder fra begivenheten. Hun hadde knallrød ransel og blomstrete kjole, kan jeg huske. Og skaut på hodet.

De fleste i nabolaget vår var bønder, og de drev alle med melkekyr. Nesten alle kvinnene gjorde en god del arbeide i fjøset, sikkert fordi de ble tvunget til det. Snikislamifisering funker bare sånn, vettu. Og når de gikk i fjøset, ja, da hadde de på seg skaut. Alle som en.

Men det var ikke bare i fjøset! Å neida, det skulle tatt seg ut. Hvis man satte seg på benken utenfor Ytre Enfold Samvirkelag noen timer og så på kvinnene som kom for å handle, så kunne man sikkert fastslå at joda, de aller fleste av dem hadde på seg skaut. Dama som satt i kassa hadde høysåtehår under skautet, kan jeg huske. Jeg pleide alltid å lure på hvordan det kunne ha seg at såta ikke kollapset når hun knyttet på skautet. Dette var før jeg visste om hårspray.
Og som om ikke skautene var ille nok, så måtte de fleste kvinnene gå til butikken. Dette skyldtes at de fleste kvinnene i Ytre Enfold ikke hadde førerkort. Enda mer bevis på snikislamisifisering!
De fleste mennene hadde ikke førerkort heller, men det har selvsagt ingenting med saken å gjøre.

Og skolen var selvsagt kjønnsdelt. Gutter og jenter hadde svømming og gymnastikk på forskjellige dager, og i formingstimene ble guttene marsjert ned til sløydsalen, mens jentene måtte sitte igjen i klasserommet og strikke.

Men snikislamifiseringen av Ytre Enfold har vært på retrett i mange år nå. Kvinnene har begynt å gå med Felleskjøpshatt istedet for skaut, og de har tatt førerkort nesten alle sammen. Og ungene på skolen har gymnastikk og svømming og strikker og snekrer om hverandre. Hvis de i det hele tatt har gymnastikk og svømming og strikking og snekring mere, da.

Dessverre er denne åpne og liberale perioden sikkert over snart, og denne gangen er det alvor. Den nye legen de har fått heter Mohammad Ali. Eller noe sånt. Gammeltanten min som fremdeles bor der ute sier han er en riktig suspekt type.
Nåja, «suspekt» var kanskje ikke ordet hun brukte. Hun sa han var riktig hyggelig. Men det beviser vel bare en gang for alle hvor farlige de er, disse snikislamistene?

5 comments on “Snikislamifiseringen av Ytre Enfold

  1. *fnis* Veldig bra, Marina!

    Jeg har vel egentlig inntrykk av at det finnes en del nordmenn som ønsker seg tilbake til den tida du beskriver, der kvinner kjente sin plass og gikk med skaut på hodet og ikke drev med sånt tull som kvinner gjør nå om dagen. Tenker selv og tjener penger og har sex med den de vil. Sånne ting.

  2. Huff, ja! Men problemet er at de idealiserer en tid de ikke helt kjenner til, og tilegner den ideelle egenskaper den ikke hadde. Som i USA, der 50-tallet lissom skal ha gitt barn de perfekte oppvekstvilkår. I virkeligheten er amerikanere som vokste opp på den tiden de mest selviske, sløsete, og kriminelle noensinne, og har flere psykiske problemer enn noen andre. Dette skyldes sikkert de «perfekte» barndommene deres…
    Men kvinnene i Ytre Enfold på 70-tallet hadde det egentlig ikke så ille. Mange av dem hadde på mange vis hatt harde liv, men levestandarden forbedret seg raskt. De fikk stadig flere muligheter til å ta jobber utenfor hjemmet, utdanne seg, og drive med andre «selvrealisrerende» aktiviteter (som å ta førerkort, for eksempel). Skilsmisse ble mer og mer akseptert, så de som hadde behov for det kunne komme seg bort fra ubrukelige ektemenn.
    Det er vel derfor kommunen har endel misfornøyde, eldre menn som sitter rundt og surmuler om hvor mye bedre det var før?

  3. Jeg tror egentlig jeg er veldig glad for at jeg ikke trenger å gå tilbake noen tiår i tid, det er igrunn mer interessant å se hvordan verden utvikler seg – på godt og vondt. Jeg har litt holdningen «det blir kult å se hvordan det går», i hvert fall stort sett. 🙂

  4. Jeg er helt enig. Enkelte ting var kanskje bedre før, men jeg tror mange av de som insisterer at alt, eller det meste, var bedre før ganske enkelt ikke vet hva de snakker om.
    Og når vi tar i betraktning hvor herpa verden var før, så kan det vel ikke bli noe annet enn bedre, kan det?

Legg igjen en kommentar

