Ikke en god dag for fisken…




Not a good day for the fish

Originally uploaded by Just Marina

Jeg har et alvorlig dilemma for tiden. Virkelig alvorlig. Kameraet mitt trenger nemlig en god rengjøring og justering. De lager dem jo ikke som da jeg var ung, og alt det der. Og det er jammen sant og; da jeg var ung (sånn omtrent nyfødt) var Nikon F fremdeles kameraet å ha, og det skal godt gjøres å lage et kamera som er mer solid og holder seg bedre enn det.
Men kameraet mitt er litt nyere enn så, og har endel fancy schmancy funksjoner de ikke hadde tenkt på i 1959 (eller 1969 heller) og digitale kameraer er jo uansett utdaterte når de kommer i butikken, så det spiller kanskje ikke noen stor rolle at det ikke er like holdbart som en murstein.

Egntlig er jeg litt heldig som bor i Los Angeles, og enda litt heldigere fordi jeg bor ganske nær LAX. Det er nemlig et Nikon Service Center der i omegn, og man kan faktisk ta kameraet (eller annet Nikon utstyr) man har problemer med inn dit og få dem reparert/justert/rengjort eller hva som enn trengs innen en uke eller to. Hvis man bor i andre deler av USA risikerer man at prosessen tar flere uker. Hvis man bor i Iowa kan det ta nesten to måneder; det vet jeg av erfaring.

Men, som jeg sa, digitale kameraer blir utdatert riktig raskt, og mitt to år gamle Nikon D200 er nærmest som museumsgjenstand å betrakte. Det finnes allerede en nyere og bedre modell, D300, og sånn rundtom i november forventes det at Nikon introduserer neste modell, som formodentlig blir en D400.

Jeg vil ha en D400. Problemet er at jeg vil ha den NÅ!

Jeg vil ha mange andre ting også, og selvsagt helst nå. Eller NÅ! Endel av dem kunne jeg kanskje fått hvis jeg hadde penger nok, men en Nikon D400 eksisterer ikke enda, så den får bare vente.

Problemet er at jeg kan få et «refurbished» D300 for «bare» $1000. Og det ville reddet meg fra å være kameraløs i de par ukene jeg må vente mens min D200 er hos Nikon for den spa-behandlingen den så sårt trenger etter to år med intens fotografering i støv, uvær, søle og sol. Dessuten ville det jo vært riktig kjekt å ha to kameraer, sånn at jeg ikke behøver å skifte linse så ofte. Og en D300 tar bedre bilder i dårlig lys. Og det har enda bedre autofokus.
Joda, det finnes masse gode unnskyldninger for å bruke penger. Hvis jeg virkelig prøvde kunne jeg sikkert finne en god grunn til at jeg burde bruke $1000 på sko også, men det ville jo vært sløsing med penger som bedre kan benyttes til dingse-innkjøp.

Men hvis jeg kjøper en D300 nå, hvor god unnskyldning kommer jeg til å trenge for å kjøpe en D400 i november? Jeg trenger jo penger til andre dingser også, ikke bare kameraer. I tillegg synes jeg ikke det er så kjekt å ha en masse ting liggende rundt som man ikke bruker, og det er meget tvilsomt at jeg kommer til å bruke tre kameraer på en gang.

Og når jeg skal være helst forbaska ærlig, så fungerer det kameraet jeg har ganske utrolig bra, eller hva?

Legg igjen en kommentar

