Litt anti-moteblogging

Iblant hater jeg motebloggere. De er alltid så entusiastiske om et eller annet moteplagg eller tilbehør at man føler seg litt sjofel hvis man ikke deler denne entusiasmen. Og når det gjelder årets mote greier jeg ikke ut med noe som engang ligner på entusiasme. Forakt er litt nærmere hva jeg virkelig føler. Og irritasjon. Jeg føler en god del irritasjon over årets moter.

Jeg kunne virkelig trenge noen nye klær.

Hva jeg ikke trenger er årets damemote. Der finner jeg ingenting jeg kan så mye som bruke.
I det hele tatt ser ikke klærne ut som om de skal brukes. De ligner på dukkeklær, laget for utstillingsdukker som bare står der og aldri går på jobb eller tar oppvasken. Det er massevis av rysjer og andre unyttige detaljer, sløyfer og glitter og dekorasjoner. Selve klærne består stort sett av korte små kjoler i blanke eller gjennomsiktige stoffer, slengbukser og topper som ikke har knapper eller glidelås, men massevis av flagrende tøystykker som ikke ser ut til å ha noen annen funskjon enn å være i veien.
Fargene minner meg om ting som hang i klesskapet mitt før jeg lærte å gå. Rosa, kyllinggult og babyblått. Pasteller, pasteller, og pasteller. Babyfargene går vel egentlig bra med de barnslige klærne; kombinasjonen av høye livlinjer og superkorte skjørt er noe enkelte av oss forbinder med småjenter med lubne knær og bamser i armkroken, ikke stilige voksne damer som har byttet ut barnehagen og lekene med egen leilighet, jobb og snasne voksne mannfolk.

Og skoene, vel, jeg har ikke engang lyst til å si noe om skoene. Ikke noe galt med platformer eller høye hæler, akkurat, men hvorfor skal ALLE skoene ha BÅDE platform og høye hæler? Selv i Los Angeles gjør de fleste kvinnene andre ting enn å posere for kameraer, og selv det må man være forsiktig med i dette fothyret. Hvis man faller av risikerer man både beinbrudd, hjernerystelse og flaue bilder.
Hvis man ikke faller risikerer man bare hammertær og stresskader.
Det nærmeste jeg kan komme å finne noe positivt å si om skoene er at de ikke ser ut som om de er laget for treåringer.

Etter at jeg er ferdig med å lure på om noen virkelig vil se voksne kvinner i kjoler så korte at alle cellulittene vises, kan jeg bare riste på hodet og lure på om oss kvinner noensinne skal få praktiske klær igjen? I det minste noe vi kan gå på jobb i uten å bli møtt med hevede øyenbryn og en kopi av firmaets kleskode?
Kan vi ikke få noe vi kan bevege oss i uten å risikere at sømmene sprekker og rumpa vises? Kan vi ikke få noe som i det minste holder oss varme nok på en vårdag i Los Angeles? Det er ikke akkurat som om jeg ber om så mye.
Jeg behøver ikke høy hals; alt jeg ber om er at utringingen ikke går nedenfor puppene. I den sammenheng vil jeg be om at man er obs. på at jeg IKKE har hengepupper!

Jeg ville også gjerne hatt bukser jeg kan sykle i uten å risikere at løse deler henger seg fast i trær langs veien eller vikler seg inn i sykkelkjedet. Det ville vært ekstra hyggelig om de var lange nok og dekket hele rumpen min. Den er da ikke SÅ stor!
Og vaskbare? Er det for mye å be om klær man kan vaske uten at de faller fra hverandre eller mister formen?

Det kunne også vært hyggelig å finne et par en-etasjes sko.

Mens jeg venter på bedre utvalg i klesbutikkene skal jeg finne på et argument for at jeg kan gå på jobb i olabukse og t-skjorte til tross for at firmaets kleskode sier at det kan jeg ikke. Mange andre gjør det jo. Jeg kan ikke finne andre klær som passer! Olabukse og t-skjorte er nåtidens grå dress.
Ingen legger merke til hva jeg har på meg uansett…

4 comments on “Litt anti-moteblogging

  1. Hehe, ikke alle er så glade i disse pastellene nei! (Jeg sa at jeg _ikke_ skulle bli det, men ble solgt likevel). Her er noe inspirasjon jeg fant til farger og former (den første sida er pasteller, men resten ikke): http://www.fashiontrendsetter.com/downloads/CIFF-Spring-Summer-2009.pdf

    Håper du finner noe i butikkene du har lyst på da! Ellers kan jeg melde at favoritt-arbeidsantrekket her på hjemmekontoret er lilla slaskebukse og svart hettejakke… Lekkert! (Men neppe noe for møter utenfor huset tror jeg… selv om det er det mest behagelige i verden. Egentlig rart vi ikke har omprioritert arbeidsantrekk-koden og bare kunne latt alle gått i joggebukse hele tida.)

  2. Jeg har sånn litt olivenfarget hud, så mange pastellfarger får meg til å se litt grønn ut, så for meg kommer de alltid til å være noe å holde seg unna. Ellers kan jeg bare ikke se meg selv kle meg i noe med masse rysjer og løse tøystykker som blafrer i vinden. Hvis det ikke funker på rullebrett er det ikke noe for meg!

    Man kunne tro utvalget i butikkene i Los Angeles burde være bra; med omtrent 15 millioner mennesker i området er det sikkert mange forskjellige meninger om hva som er bra, men jeg bor nok for nær Beverly HIlls så her er det bare jåleklær.
    Må kanskje ta en tur til San Diego. Eller San Francisco!

  3. Ja huff, man må uansett finne noe som passer til _seg_ uansett hva moten sier! Kan ikke gå rundt og føle seg _grønn_ da! 🙂 Eller oppstylta for den del.

    Jeg har aldri vært i området der du bor, men det hadde vært interessant å se hvor annerledes det er i forhold til for eksempel Oslo. På en måte innbiller jeg meg at mange amerikanske damer er myyyye mer jålete enn vi er vant til her, men den oppfatningen kan jo godt være preget av mitt begrensede inntrykk gjennom TV etc. også 🙂

  4. Ja, TV og film og sånt har sikkert preget nordmenns inntrykk av amerikanerne, og kanskje særlig folk fra Los Angeles.
    Det er store forskjeller her, mellom kvinner som jobber og forsørger seg selv og familien, og pyntekonene fra Beverly Hills. Det er de siste som kjøper mest klær, selvsagt, så det er dem markedet er tilpasset. Jeg skjønner likevel ikke hvorfor det er så ekstremt tilpasset smaken og livsstilen til en relativt begrenset gruppe. Oss som trenger virkelighets-klær må da utgjøre litt av et marked også?

Legg igjen en kommentar

