BS on the rocks

Som om ikke folk er redde nok for å fly allerede, har en Airbus tilhørende Air France som kjent nylig forsvunnet på mystisk vis og av ukjente årsaker over Atlanteren. Ryktene har det at ulykken kan skyldes unøyaktige fartsmålinger på grunn av at pitot-røret frøs over og Air France skifter nå ut pitot-rørene på alle Airbus 330 fly for å forhindre at dette gjentar seg.

De mener sikkert vel, men som den pessimisten jeg er må jeg bare nevne at ingenting Air France gjør kan forhindre at pitot-rør fryser på vei over Atlanteren. Det dreier seg tross alt om en metallgjenstand som befinner seg på utsiden av flykroppen, og det er simpelthen forbaska kaldt der oppe. Hvis det i det hele tatt finnes fuktighet iser det på pitot-røret.
Hvis det er noen trøst kan jeg også nevne at pitot-rør er utstyrt med svært kraftige varmeapparat som kan smelte av isen i løpet av noen få sekunder. Så is på pitot-røret burde ikke være noe problem.

Jeg regner med at det er media som serverer en forenklet utgave av sannheten, og ikke at Air France juger om fartsmålerne på flyene sine.

En gammel flyger jeg engang kjente fortalte meg forresten en historie om varmeren på pitot-røret på en Beech-18 han fløy da han var ung. En dag rotet han seg inn i en stor flokk Canada-gjess på vei over Lake Superior i dette flyet. Han var heldig og ingen av dem kom i kontakt med propellene, men en ble spiddet på pitot-røret.
Det hadde vært ganske kjølig den dagen, og han hadde for sikkerhets skyld hatt pitot-varmeren på. Denne gir som sagt fra seg ganske mye varme, og etter en stund ble cockpiten fylt av en liflig duft av stekt gås og han kunne ikke unngå å føle seg skikkelig sulten.

I tilfelle noen lurer, ja, en Canada-gås spiddet på pitot-røret setter fartsmåleren effektvt ut av funksjon. Men på en Beech-18 gjør det vel ikke så stor forskjell. Utslaget på fartsmåleren blir aldri stort uansett.

Is kan være et stort problem for fly, og diverse metoder har blitt tatt i bruk for å minimere disse problemene. Et av de tidligste var alkohol på propellene. En liten dyse ved roten av hvert propellblad slipper regelmessig ut en liten sprut alkohol som raskt fordeles langs bladet og forhindrer isdannelse. Hvis noen påstår at alkohol aldri redder liv kan man bare spørre en flyger med erfaring på propellfly i kalde strøk.

Min gamle venn hadde selvsagt også en historie på det temaet.

En vinterdag måtte han fly sjefene sine fra Los Angeles til et viktig møte i Denver. Det var litt sent og ikke spesielt bra vær, men de kom seg da over fjellene og sjefene kom seg til møtet sitt. Det varte ikke lenge og før de forventet det fikk flygerne en telefon om at de måtte gjøre seg klare til å fly tilbake samme natt. De hadde håpet på å bli i Denver til dagen derpå.

Det var ikke bare middagen og nattesøvnen flygerne hadde å bekymre seg for. I det kalde været hadde det vært en god del ising, og alkoholbeholderne for begge propellene var nesten tomme. Og så sent på kvelden kunne de ikke få påfyll.

Heldigvis var flyet utstyrt med endel bekvemmeligheter av den typen sjefer gjerne liker, blant dem et velfylt barskap, så i sin desperasjon fylte flygerne opp avisingstankene med Chivas Regal og Johnny Walker og Bombay Saphire gin…

På veien tilbake til Los Angeles luktet det som en skikkelig fyllefest i flyet, til tross for at sjefene sov nesten hele veien. Is var ikke noe problem, og sjefene oppdaget aldri hvorfor. Som sagt, alkohol redder liv. Ettersom jeg er i et generøst humør i øyeblikket skal jeg tilogmed regne sjefer som livsformer.

Men strengt tatt er det vel ingen sammenheng mellom Air France flight 447, en Beech-18 og Chivas Regal. Regner jeg med.

Franske piloter drikker da ikke Chivas Regal?

Advertisements

6 comments on “BS on the rocks

  1. vaarloek: Hvis man må ha et motto, kan man ha verre!
    Skorpionkvinnen: Flyhistorier gir ny mening til uttrykket «tall tales» men endel av dem er da underholdende!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s