Godt merket

Det er vel ikke noe nytt at amerikanerne er svært glade i å saksøke hverandre. Det er vel heller ikke noe nytt at dette fører til en masse nokså tåpelige advarsler på alle mulige og umulige ting. Som for eksempel den lappen man finner på alle hårtørkere i dette landet som informerer om at man kan dø eller bli alvorlig skadet hvis man bruker hårtørkeren mens man bader eller dusjer. Noe jeg er HELT sikker på at mange ellers ville gjort…

Min favoritt er peanøttsmøret som kommer i et glass med advarselen: «May contain traces of nuts». Man kan jo bare håpe på det beste!

Og for dem som ikke er klar over dette før, har enhver ølflaske og ølboks en advarsel om at: «…CONSUMPTION OF ALCOHOLIC BEVERAGES IMPAIRS YOUR ABILITY TO DRIVE A CAR OR OPERATE MACHINERY…» Så hvis noen blir knepet i å kjøre gravemaskin under påvirkning av billig øl kan de ikke si de ikke ble advart.

Matvarer som er mindre farlige enn øl og peanøttsmør har også advarsler, men fremfor alt har de små (og store) runde eller ovale klistremerker i sterke farger med slagord som skal få folk til å skjønne hvor sunt dette produktet er. Ettersom mange matvarer ikke er spesielt sunne blir dette iblant litt interessant, som sukkerpakken jeg har i skapet som proklamerer at dette produktet inneholder ingen kunstige søtningsmidler. Eller matoljen som er «Sodium Free!».

Jeg nøler ikke med å kjøpe salat som er merket med «LOW FAT» men jeg holder meg unna tomater med store grønne klistremerker som sier de er fulle av antioksydanter. Jeg vil heller ha tomater som er fulle av tomat.

Iblant kan klistremerker helt forvandle et produkt. Frokostblandinger som markedsføres mot barn, for eksempel, inneholder lite annet enn sukker, maissyrup, en eller annen form for stivelse og kunstige smakstilsetninger. Men så fort man putter et klistremerke med «Contains 11 important vitamins and minerals!» på boksen er produktet plutselig sunt. Jeg må riktignok innrømme at jeg fikk hakeslepp første gang jeg overhørte en konversasjon der en kvinne brukte dette som argument for at en blanding av sukker, maisstivelse og kunstig sjokoladesmak var bra for ungene, men det var altså før jeg forsto hvilken makt små fargerike merker har.

Merkene behøver ikke være runde, forresten. På havregrynpakkene er de hjerteformet og proklamerer at havregrøt fjerner kolesterol. Det finnes tilogmed vitenskapelige studier som viser at dette er sant, så det teller vel som en slags opplysningskampanje. Og ja, jeg har sett mennesker stå ved havregrynhylla i supermarkedet og lure på om de kanskje burde begynne å kjøpe dette dyrere merket fordi det fjerner kolesterol, noe de billige generiske havregrynene tilsynelatende ikke gjør. De har jo ikke det fine merket på boksen!

Merket betyr alt, altså. Synd jeg er så forbaska skeptisk til disse greiene, ellers kunne jeg fått et merke med «contains no excess fat» og klistret det på rumpa!

8 comments on “Godt merket

  1. Da jeg bodde i California ble jeg gjort oppmerksom på speilene i bilen som tydelig sa «Objects in the mirror may appear smaller than their actual size».

    • Ja, mye enklere og billigere enn å forlange at folk faktisk lærer å kjøre bil!

      Biler burde forresten ha flere advarsler. De er de mest dødelige greiene vi har her borte, etter mat og tobakk.

    • Ja, jeg er sikker på det er en STOR forskjell!
      Enkelte av disse merkene er bare så dumme. Som fettfritt sukker og sukkerfritt smør.

    • Ja. Jeg tror jeg kjenner endel karer som kunne ha bruk for den.

      Inneholder bare absolutt nødvendig fett, vettu!

  2. det er vissnok snakk om et eu-direktiv, som gjør at man har lov til å merke alle matvarer som er beriket som sunne (tilsatt vitaminer). Dermed kan du putte vitaminer i sukkertøyet, og merke det som sunt ….
    *himler veldig kraftig med øynene*

    • Ja, jeg leste om det. Noe mer tullete har jeg knapt hørt, men det er jo egentlig ikke så forskjellig fra hva de har gjort her i årevis. Resultatet av det er jo så bra, så…
      *ruller på øynene*

Legg igjen en kommentar

