Nei, det er de andre som er galest!

Etter å ha hatt motorsykkelen min i nesten to uker, har jeg lagt merke til endel rare ting med hvordan folk oppfører seg i trafikken. Altså i tillegg til de rare tingene jeg har lagt merke til før.

I Los Angeles er det en god del traffikklys som reguleres ved hjelp av metalldetektorer i veibanen. På det viset kan mindre viktige veier få grønt lys hvis det er traffikk der, og ellers kan de travlere veiene få grønt lys fortere.

Vel. 202 kilo motorsykkel er ikke nok til å trigge disse lysene, så hvis jeg må stoppe på rødt lys i en slik gate må jeg bare vente til en bil kommer og setter av metalldetektoren. Bare at det unngår bilførerne til enhver pris.
Hvor metalldetektorene befinner seg er merket av på veibanen sånn at man kan se dem, og hvis det står en motorsykkel stoppet ved et rødt lys vil enhver bilfører som stopper bak stoppe så langt bak at bilen ikke kommer i nærheten av merkene og dermed ikke trigger lyset.
Og det nytter ikke å få dem til å forstå at de må kjøre lenger fremover. Ikke på vilkår! Jeg har prøvd diverse vinking og veiving uten noen som helst reaksjon bortsett fra en kvinne som rullet opp vinduene. Jeg har tilogmed prøvd å rope til dem, men da ruller de alle opp vinduene.
En kvinne gikk faktisk så langt som å tute, banne og skrike til meg, akkurat som om det var min feil at lyset aldri ble grønt.

Heldigvis er det lov å svinge til høyre på rødt lys her hvis det ikke er traffikk. Jeg har lært meg en masse omveier.

Hvis jeg derimot stopper på en oppoverbakke, sånn at det er sannsynlig at sykkelen kommer til å bevege seg bakover litt når jeg starter opp igjen, da stopper bilistene helt oppi bakhjulet mitt. En dame i en splitterny hvit BMW kom faktisk så nært at framskjermen hennes rørte ved dekket mitt. Jeg håper dekkmønsteret mitt matchet skjermen, for jeg gav den en ganske god trøkk før clutchen og gassen entes om å bevege seg framover.

Og bussjåførene i Culver City får visst en ekstra bonus for å kjøre på motorsyklister. De prøver iallefall veldig hardt. Det verste eksemplet er hva som skjedde siste fredag. Jeg kjørte bak bussen i høyre kjørefelt (det er to i hver retning akkurat der) og den blinker inn til et stoppested der det står mange mennesker og venter. Fordi det ikke er noen ordentlig busslomme, skiftet jeg over til venstre kjørefelt for å kjøre forbi bussen. Akkurat da jeg passerte den, skyter den ut fra stoppestedet, tvers gjennom høyre kjørefelt og rett inn i venstre. Jeg la merke til hva som skjedde ganske raskt fordi jeg kunne høre bussmotoren brøle i det sjåføren trampet på gassen, så jeg trakk helt til venstre i kjørefeltet, gav gass og kom meg unna. Bilisten bak meg måtte bråbremse alt han og bilen hans var god for.
Og alle menneskene som hadde trodd bussen endelig var der så de kunne komme seg på jobb måtte dessverre vente på neste buss.

Lyset i neste veikryss var alt gult, men jeg gav blaffen og kjørte rett gjennom. Bussen, som ikke var nær så kvikk likevel, måtte stoppe, så den stakkars sjåføren fikk ikke en sjanse til på den bonusen.

Jeg ringte busselskapet og klaget, men fikk bare en lang tirade om at motorsyklister er så ille atte…
Jeg hang opp og ringte purken istedet. De hadde allerede hørt litt mer enn de egentlig ville høre fra bilisten som måtte bråstoppe, så de hadde ikke noe imot en mer utfyllende og saklig rapport. Fyren jeg snakket med sa de hadde en hel samling klager på hver eneste bussjåfør i byen, men dessverre kan de ikke gjøre noe som helst. Han fikk det til å høres ut som om noen har tatt imot bestikkelser, og fra den indignerte tonen gjetter jeg at dette ikke kom ham til gode.
Altså er det ingen stor forskjell mellom Culver City og Los Angeles, hvor situasjonen er så ille at politiet er under overoppsyn på grunn av korrupsjon, rasisme, og en forkjærlighet for voldelige metoder ikke generelt anbefalt i politihåndboken.

Ellers kan jeg nevne at etter to biler med automatgir, er det litt tøft å venne seg til å gire opp tre ganger før man kommer seg opp i førti. Og at det er lurt å forsikre seg om at sykkelen virkelig gikk inn i første gir når man stopper.
Ikke spør hvorfor…

2 comments on “Nei, det er de andre som er galest!

  1. Altså, hvis 202 kg ikke er nok så har du to alternativer: Enten skaffe de enda tyngre sykkel, eller bli tyngre selv. Eventuelt begge deler.

    Eller gi blaffen, og bare kjøre!

  2. Tror ikke det er motorsykler tunge nok for de greiene. En kamerat som har en 250 kilos sykkel har samme problemet. Han sier han iblant bare kjører, hvis det ikke er trafikk i veien, og jeg regner med at jeg kommer til å gjøre det samme.

    Nå finnes det riktignok en trehjuling fra Harley Davidson som veier mer enn bilen min, men noe sånt vile jeg helst ikke bli assosiert med.
    Kan nevne den er over dobbelt så dyr som bilen min var også.

Legg igjen en kommentar

