Jeg har visst et problem…

I dag dro jeg til sykkelbutikken for å kjøpe noen småting. Olje for sykkelkjedet, og enda en flaskeholder, blant annet.
Ettersom de hadde salg på klær, tenkte jeg at jeg kan jo likesågodt kjøpe meg et ordentlig par sykkelshorts og slutte å sykle i joggeshorts. God idé, i utgangspunktet.

Jeg regnet med at «Medium» burde passe noenlunde bra, men dama som jobbet der foreslo jeg skulle prøve «Small» også. «De skal sitte som et ekstra lag hud.» sa hun.
Javisst, ja.

Så jeg prøvde etpar par i størrelse «Small», og de passet omtrent som et ekstra lag hud for en shar-pei, så jeg gikk ut av prøverommet for å finne et par i størrelse «Extra Small». Jeg kunne ikke finne noen, og dama som jobbet der sa at nei, «Small» er minste størrelse.

Så jeg prøvde et par av hver sort de hadde i størrelse «Small» og fant en som passet så noenlunde. Ikke akkurat som et ekstra lag hud, men det er iallefall ingen fare for at de skal falle av. Ettersom dette også var en av de rimeligste shortsene de hadde, var jeg noenlunde fornøyd og tok med meg etpar topper i skikkelig offensive farger også. Man vil jo gjerne være synlig når man er ute og sykler!

Nå skal jeg ikke prøve å beskrive meg selv som stor og kraftig, men selv om jeg er relativt slank er jeg ganske høy og rumpen og lårene er hvor jeg har både de største musklene og mest ekstra fett, så hvorfor iallverden er de minste størrelsene for store for meg? Hva gjøre kvinner som virkelig er små og tynne hvis de trenger sykkelshorts? Handler de i barnebutikkene?
Eller sykler de kanskje i joggeshorts? Jeg vet allerede at de kommer i størrelse «XS», men det er tilfeldigvis fordi mine er størresle «XS»…

Jeg skjønner bare ikke dette, jeg!

6 comments on “Jeg har visst et problem…

  1. Nei, det er ikke helt det samme, og «small» her borte kan bety mange forskjellige ting. For eksempel varierte sykkelshortsene i størrelse «small» fra altfor store til ganske passelig.

    Jeg tror ikke europeiske størrelser har sett den samme inflasjonen de amerikanske størrelsene har. For eksempel, da jeg var tenåring i Norge brukte jeg bukser størrelse 36 eller 38. Da jeg som nittenåring kom til USA trengte jeg størrelse 12 her. Nå bruker jeg en amerikansk størrelse 4 eller 6, alt etter merke, mens jeg fremdeles bruker 36 eller 38 i europeiske størrelser.

    Forklaringen på at de amerikanske størrelsene har vokst så kraftig er ganske morsom; amerikanske kvinner er mer atletiske nå enn de var i 1947 (da størrelsene opprinnelig ble til) så derfor har de tykkere midjer og større rumper! Brystmålet har bare gått opp litt.
    De har ikke blitt høyere, men gjennomsnittsvekten har gått opp fra 108 pund i 1947 til 142 pund (hvis jeg ikke husker feil) i 1996.
    De har vel utviklet seg akkurat som østtyske kulestøtere!

  2. Luka har helt rett. Amerikanske størrelser har det gått inflasjon i.

    Sykkelbukser bør du heller kjøpe italiensk – de er små i størrelsene. Det vet jeg som har et motsatt problem: De fleste sykkelsko er italienske, og stopper på str 46. Det bruker å være nok for meg, men altså ikke de italienske…

  3. Akkurat som om man får ting i italienske størrelser her borte!

    Jeg kan huske da jeg først kom hit; da var jeg en størrelse 10 eller 12. Etter noen år var jeg ned til 2 eller 4, uten å ha forandret meg det minste. Nå kjøper jeg bukser og skjørt størrelse 4, stort sett, men jakker og skjorter må jeg kjøpe i mannsavdelingen for de i dameavdelingen er altfor smale over skuldrene og for vide i midjen. Og for korte, selvsagt.

    Jeg tror det er litt mer enn inflasjon i de amerikanske størrelsene; det er korrupsjon også.

  4. Korrupson, ikke inflasjon, den var god! Jeg har ogsaa lurt mye paa hva de som faktisk er smaa kjoper. Jeg bruker 38 for det meste i Norge, mens her er jeg plutselig 4, til og med 2 noen ganger. (Men det er vel egentlig bare paa Ann Taylor, hvor alt er veldig stort. Mine latinamerikanske venninner prover seg paa storrelse 0 petite der, men selv det blir for stort!)

    • Ja, Ann Taylor er ikke for oss uten «extra padding». Samme med andre amerikanske butikker, forresten. De gjør plass for både sideflesk og valgflesk, ser det ut til!

      Jeg var litt overrasket noen dager siden da jeg kjøpte en kordfløyelsbukse på Gap og måtte opp i størrelse 6.
      Samtidig prøvde jeg på en kakibukse i størrelse 2, som også passet.
      Jeg vet aldri hvilken størrelse jeg trenger før jeg har prøvd!

Legg igjen en kommentar

