Hvaffornoe? Ingen kaffepauser???

En dansk sjef vil ha slutt på kaffepauser, forteller Aftenposten oss. Alt jeg kan si er at han tydeligvis har strammet slipset altfor mye! Åssen skal folk få gjort noe som helst hvis de ikke kan ta kaffepauser? De kommer jo til å bli sittende ved skrivebordet og snorkesove halve dagen! Og de kommer til å være helt intetanende om hva som foregår verken i verden eller ved arbeidsplassen, og hvordan kan de gjøre nytte for seg da?

Nå må jeg innrømme at slike ting godt kan skje ved min egen arbeidsplass. Det er bare noen måneder siden jeg og en kollega fikk sure kommentarer for å sitte i lunsjrommet og snakke. Joda, hva vi snakket om var helt uten tilknytning til jobben, og ja, dette var noe vi gjorde ganske regelmessig. Kanskje opptil flere ganger i uka. Og sikkert for minst ti minutter om gangen!
Vi ble litt fornærmet over at en av de slipsbehengte la seg opp i hva vi gjorde, selvsagt, så ettersom jeg har en iPhone og han har en iPod touch, installerte vi begge en høvelig IM-klient og fortsatte samtalen neste dag. HELE neste dag.
Dagen etterpå var vi litt lei av å stirre så mye på de små skjermene så istedet brukte vi fire og en halv time på å diskutere motorsykler. To og en halv time ved hans datamaskin, og to ved min. Alt sjefene så var to ansatte som ivrig diskuterte noe teknisk mens de stirret på en dataskjerm, og de regnet vel det som bra. De oppdaget ikke at hva vi var så opptatt av var nettsidene til Suzuki og Honda.
Dagen etter var det surfing og dykking som sto for tur…

Det er også verdt å merke seg at ingen greide å klage over at vi ikke fikk arbeidet vårt gjort i tide. For det gjorde vi.

Og ingen har enda klaget over de udugelige dustene som bare sitter ved skrivebordene sine og gjør et eller annet veldig dårlig og veldig forsinket hele dagen.
Sjefer har virkelig ikke peiling!

5 comments on “Hvaffornoe? Ingen kaffepauser???

  1. En av de første tingene jeg «lærte» i ny jobb var at når jeg gikk mellom avdelingene – uansett ærende – var å ta med en utskrift eller to i hånden – likegyldig innhold. Da så det nemlig ut som at jeg skulle avgårde og avklare ett eller annet. 😀

    • Ja, det kan hjelpe. En notatblokk og kulepenn gjør samme nytten.
      Jeg finner det også veldig nyttig at bygningen jeg jobber i har utrolig mange ganger og utgangsdører, så jeg kan vandre avgårde og se ut som om jeg skal på do, og så en time senere snike meg inn døren like ved der jeg sitter.

    • Ja, selvsagt! Uansett går alt fullstendig i stå uten kaffe. Alle ingeiører vet det; og vi sørger for at det ikke forandrer seg. Må ikke gi sjefene idéer om at kaffepauser er unødvendige!

  2. Hei. På min arbeidsplass ble det slutt på kaffe utenom de regulære pausene. Resultatet er masse surmuling og lite jobb utført de første to timene. Jeg hater det. Jeg hater å ikke få kaffe om morgenene. Selv om jeg drikker kaffe før jeg reiser hjemmefra så trenger jeg en kopp eller to (litt avhengig av hvor sterk kaffen er) når jeg har kommet på jobb. Det er som å bli fratatt et rituale. Sette seg ned, visualisere arbeidsdagen. Sette seg mål – og bli våken nok til å både utføre og gjennomføre. Men nei. Istedet er det som en oppfordring til å se to timer i veggen, og etterpå jobbe i blinde. Uansett. Det er mange som jobber i blinde på min arbeidsplass. Vi har ingen mål annet enn høyest mulig omsetning ved månedsavslutning, og uten mål er alle veier riktige :-S

    P.S. Likte også posten din om epler og reklame. Du har øye for detaljer, men så er du jo kvinne også.

Legg igjen en kommentar

