Tid for en laaaaang kaffepause…

Jeg vet ikke hvor mange som engang har hørt om «programvarearkitektur» men det er faktisk noe ganske viktig for oss som driver med programvareutvikling. Med god arkitektur gjør jobben vår nesten seg selv; med dårlig arkitektur blir den et sabla slit som ikke er verdt å gjøre selv med våre relativt generøse lønninger.

Selv om jeg må si det selv, er jeg en ganske god programvarearkitekt. Ikke genial, men god. Jeg kan organisere ting. Iallefall så lenge det dreier seg om programvare; kjøkkenskapet mitt er en helt annen sak.
Sjefene mine vet dette. De innrømmer det tilogmed. De er også klar over at enkelte andre i gruppen vår ikke er nær så flinke til dette. De får de enkleste ting til å virke kompliserte og uoversiktlige, og gjør det vanskelig både å utvikle nye funksjoner og å forandre på gamle. Ting tar ekstra tid fordi man ikke kan finne fram, og resultatet er sløsing med både tid og penger.

Utfordringen nå er selvsagt å gjette hvem sjefene lar bestemme hvordan arkitekturen skal være…

Nei, selvsagt er det ingen utfordring. Det er klart at mine uorganiserte kolleger får bestemme!
Selv den delen av programvaren jeg allerede har designet, kodet og testet får de forandre til sin modell, med ekstra mapper, ekstremt lange filnavn, flere definisjoner av samme type, rot og skrot og elendighet.

Og de forventer at jeg fortsetter i jobben og gjør som rotepavene sier.

Jeg tror det er å tide å streike!

4 comments on “Tid for en laaaaang kaffepause…

  1. Et alternativ til streik er jo selvsagt å bytte jobb. Selv om jobbmarkedet neppe er supermegafantastisk i disse hylende krisetider, så finnes det garantert jobber tilgjengelig for dyktige folk 🙂

    Skjønner deg godt at du blir frustrert over å måtte rydde opp etter, og forholde deg til, kaos-prinsippet enkelte jobber etter

  2. Ja, «streik» i dette tilfelle betyr vel helst å finne seg en ny jobb.

    Jeg er ikke den eneste som er frustrert; hvis jobbmarkedet virkelig var bra her for tiden ville minst to til dratt. Og de er selvsagt de mest kompetente!

  3. Dårlig ledede bedrifter vet virkelig ikke hvor heldige de er i nedgangstider … de beholder gode arbeidstakere som ellers ville ha forsvunnet ut døra for lenge siden.

  4. Ja, resesjon er bra for noen. Men i USA er det faktisk en viss mangel på programvareingeniører. Det er bare det at de fleste bedriftene helst vil ha folk fra andre land hit på kontrakt sånn at de har mer kontroll over dem. Så markedet er treigt.

Legg igjen en kommentar

