Internett redder liv, igjen.

Nylig overhørte jeg en godt voksen kvinne som prøvde å forklare til en jente på omtrent 18 hvorfor overdreven soling ikke var en god ide, uten særlig hell. Ungjenta mente at hudkreft er ikke veldig farlig, for det kan jo opereres bort. Og at hun kom til å være et skikkelig skrukketroll når hun blir 40 gjorde ikke noe inntrykk heller. «Når jeg er 40 kommer jeg ikke til å bry meg.» sa jenta, helt skråsikkert.

Der tar hun feil, selvsagt. Man bryr seg akkurat like mye når man er 40 som når man er 18, og jeg burde vite ettersom jeg har erfaring med begge deler og god nok hukommelse til å huske da jeg var 18.

Jeg har ikke sånne dyper rynker, men jeg har nok av de små man får under øynene. De er ikke alltid så veldig tydelige og de plager meg ikke så veldig mye, men jeg ville ikke klaget om de bestemte seg for å dra sin vei og plage noen andre til senere en gang. Som når jeg er 80. Jeg kommer sikkert til å bry meg når jeg er 80 også, men kanskje ikke så mye om rynker.

Det er bare det at de siste få ukene har jeg merket disse rynkene mye mer enn tidligere, og jeg har en stygg mistanke om at dette ikke skyldes at jeg først nå legger merke til dem eller at synet mitt plutselig har forbedret seg. Det ville vært litt merkelig om slike ting skulle skje like etter at jeg slapp opp for øyekremen jeg har brukt de siste årene. Minst like merkelig som om det faktisk finnes en anti-rynkekrem som virker, og det er nettopp det jeg begynner å få mistanke om nå.

Ikke at jeg tror det finnes noen krem som reverserer eller på annet vis fjerner rynker, men den kan jo virke på annet vis. Som ved å skjule rynkene på en eller annen måte. Eller kanskje virker den bare på hodet mitt, og får meg til å hallusinere sånn at jeg innbiller meg at jeg ikke ser like mange rynker som det virkelig er?

I teorien er det jo lett å finne ut; bare kjøpe en ny tube og etter noen uker se om det er noen forskjell. Og så kan jeg få en venn til å ta en titt sånn at jeg kan få avklart om kremen virker på rynkene eller bare synet mitt. Funker sikkert bra; alle vennene jeg har her er menn, og vi vet jo alle at menn er mer saklige enn kvinner. Særlig når det gjelder rynker og hudkremer…

Men det er to alvorlige problemer med denne kremen. Et er at den koster $100 tuben. Det er litt drøyt, synes jeg, men ettersom en tube varer i omtrent et år kan man late som om det ikke er så ille.
Det andre problemet er at det eneste stedet jeg vet om der man får kjøpt den er Sephora. Det var ikke noe problem da jeg bodde i Midtvesten, hvor den eneste Sephora-butikken befinner seg omtrent midt på Michigan Avenue i Chicago.
Men i Los Angeles County er det et stort problem, for den Sephora-butikken som er nærmest der jeg bor befinner seg nemlig i kjøpesenteret Century City i Beverly Hills, og de andre er ikke stort bedre plassert.
Nå vet jeg at tanken på å handle i Beverly Hills for noen er så attraktiv at det er til å dåne over, men jeg ville heller dånt av for å slippe.

Jeg tror Beverly Hills opprinnelig ble opprettet som etslags fristed der film-«stjerner» og annet riff-raff kunne utfolde seg uten å plage skikkelige folk. Altså en slags ghetto.
Men nå ser det ut til å være stedet der falmede peroksydblondiner med sigende silikonpupper drar for å dø. Ikke akkurat som elefantenes kirkegård, men omtrent like skrukkete hud.
Avdankede golddiggere er ikke akkurat hyggelige mennesker og de har aldri lært å kjøre. I tillegg har de ingen hobbyer bortsett fra å handle, og resultatet av det er at parkeringsgarasjen på Century City er som en krigssone.
Nei, verre enn en krigssone. Jeg har vært i krigssoner og der kjører folk stort sett ganske fornuftig og de er stort sett høflige og vennlige. Iallefall de såkalte fiendene.
Golddiggerne som drar til Century City kjører for å drepe og de hater alle andre mennesker intenst og oppfører seg deretter.

Uansett, vi snakker om et kjøpesenter her. Sivilisasjonens endestasjon, avdeling Beverly HIlls. La gå de visstnok har et stoppested til på Rodeo Drive, og jeg har hørt rykter om noe på Melrose Avenue også, men det gir meg ikke noen grunn til å ville dra til Century City.

Så, det var en heller lang forklaring på hvorfor jeg handlet på internett og betalte $11 i frakt for en tube krem jeg kunne stukket innom det lokale kjøpesenteret og kjøpt på vei fra jobben. $11 er billig sammenlignet med hva det ville kostet å rette opp bulkene i bilen min.
Og det plager meg ikke det minste å vente en uke på produkter jeg kunne fått tak i på en halvtime. Å vente en uke på en tube krem er ikke noe problem sammenlignet med å vente flere uker på psykologisk hjelp når man har vært utsatt for umenneskelige kjøpesenter-mareritter og fått dype sår på sjelen i tillegg til flere rynker.

Forskjellen på 18 og 40 er nemlig at når man er 40 finner man seg ikke i like mye tull, og man har penger nok til å kjøpe seg ut av ubehageligheter. Det er faktisk helt fin kompensasjon for litt rynker!

18 comments on “Internett redder liv, igjen.

  1. Jeg er SÅ enig i prioriteringen din, selv om jeg har andre grunner enn gamle gullgravere til å holde meg unna slike store steder -mest pga barnefamiliene i helgene faktisk. Når det er sagt virker det fristende med ett (og bare ett) besøk på det der stedet for å studere de lokale – har du vurdert en fotoreportasje?! Og så vil jeg selvfølgelig høre om hvilken krem det er!! 😀

    • SÅ enig om barnefamilier! De kan virkelig slå alle rekorder for å være utidige og å la være å ta hensyn til at det finnes masse andre mennesker her i verden. Nesten like ille som gullgraverne, og de har enda flere skingrende stemmer.

      Fotoreportasje er nok ikke mulig, ettersom jeg sannsynligvis ville blitt arrestert og aldri hørt fra hvis jeg så mye som tok med kamera til Century City. Men jeg leter etter et kamera som kan skjules på et eller annet vis…

      Kremen er Peter Thomas Roth Anti-Wrinkle Eye. Og jeg bestilte nattkremen også, for sikkerhets skyld. Dagkremen har kjemisk SPF, så den blir det ikke tale om.

  2. Jeg er med Cat her – ut med navnet på kremen! 🙂

    Jeg kjøper en god del på nett som jeg kunne kjøpt andre steder, det er rett og slett mye enklere. Og i Norge ofte billigere også.

    Det siste avsnittet du skriver minner meg forresten om en scene i Fried Green Tomatoes, hvor karakteren til Kathy Bates tar en herlig hevn nettopp på parkeringsplassen til et kjøpesenter. Er man eldre har man også råd til bedre bilforsikring 🙂

    • Ja, å handle på nett er enkelt. Men jeg kjøper stort sett bare sånne kjøpesenter-ting på nett, i tillegg til ting jeg ikke kan finne lokalt. Butikker det ikke er smertefullt å gå inn i vil jeg gjerne ha i nabolaget!

      Og når det gjelder forsikring, oss aldrende damer har ikke bare bedre råd, men også bedre forsikringshistorie så forsikringen vår koster mindre. For full forsikring på både bilen og motorsykkelen betaler jeg omtrent like mye som en 20-åring måtte betalt for bare motorsykkelforsikring.
      Forsikringsagenten min sier at kvinner i 40-årene med fulltids jobb er de beste kundene; betaler alltid regningene sine og forårsaker aldri ulykker. Nå må jeg kanskje nevne at forsikringsagenten min er en 45 år gammel kvinne, men den forrige forsikringsagenten min, som var en mann i 50-årene, hintet til akkurat det samme.

    • Ja, forhåpentligvis gjør de det! Og forhåpentligvis finner de ut at livet er verdt å leve selv med noen rynker. Som de sikkert kommer til å ha etter å alternere mellom å tro de ikke kommer til å bry seg senere og at ungdommen varer evig!

  3. Må bare få si at du skriver sabla bra. Flirte meg gjennom denne posten.
    Du har ikkje vurdert å skrive f.eks. bøker? kan tenke meg bøker med din sarkastiske penn hadde vært vel verdt å lese 🙂

    • Kanskje?
      Men jeg kan ikke hjelpe for at jeg har en mistanke om at hvis jeg skrev en bok ville en av to ting skje: Enten ville ingen lese den, eller noen ville saksøke meg fordi de synes jeg er for sarkastisk på deres bekostning.
      Noe som selvfølgelig er helt umulig!

  4. Hoho, gjett om jeg er enig! Ikke at jeg har et lignende kjøpesenter i nabolaget, men jeg tenker at kjøpesenteret generelt er ganske grusomme steder jeg helst vil unngå. Internett er redningen, stadig oftere faktisk. 🙂

    Ungdommen tror de skal være rynkefrie, pene og slanke bestandig. Når jeg er så uheldig å være på butikken akkurat når de har storefri på ungdomsskolen – eller enda verre; på den videregående skolen, står jeg og freser for meg selv i køen… mens jeg nyter tanken på hvordan de vil se ut når de nærmer seg 40 om de fortsetter med like elendig kosthold som de har nå. (Utrolig hvor mye usunt de greier dra med seg når de er innom en matbutikk som tross alt har et ganske bra utvalg av sunne alternativer.)

    • Jeg kan bare tenke meg hvordan det føles å være i et kjøpesenter når man lider av ME, og regner med at det blir kanskje litt som å være i et kjøpesenter med migrene.
      AU! sier jeg bare!
      Internett er mye mindre smertefullt.

      Og ja, unge mennesker tror ofte ikke at de kommer til å aldres. Så de har matvaner som gir oss som vet bedre grunn til skadefryd! Ikke at jeg tar meg mye tid til det; de kommer jo tidsnok til å finne ut at de tok feil, og selv om jeg greier å være litt opptatt av hva jeg ser ut som, kan jeg bare ikke se grunn til å bekymre meg for andres utseende.
      Men tenåringer i kassekø tar jo så utrolig lang tid at man får både rynker og grå hår mens man venter bak dem!

  5. «Men tenåringer i kassekø tar jo så utrolig lang tid at man får både rynker og grå hår mens man venter bak dem!»

    Nemlig, og for å få utløp for min vrede over dette, hjelper det ganske mye å tenke på hvor usunne de er og at de sikkert kommer til å se verre ut enn meg når de blir «voksne». 😉

    Mer seriøst; migrene og ME (og veldig mange andre sykdommer) egner seg neppe i kombinasjon med kjøpesentre. Da jeg ennå var ung og ganske frisk, syntes jeg kjøpesentre var strålende oppfinnelser og elsket dra på utflukt til et eller flere… men akkurat det har gått veldig over. 😉

    Da jeg var i USA besøkte jeg Mall of America, som var USAs største på den tida. Da jeg var i Newcastle og hadde muligheten til å besøke Europas største kjøpesenter, nøyde jeg meg med å se på det utenfra fra togvinduet. 😉

    • Mall of America er et galehus! Jeg har vært der, og det tilogmed for å handle. Men jeg kunne ikke finne noe jeg ville ha, og alle menneskene der virret fra side til side som om de hadde blitt slått i hodet av alt juggelet. Det ville ikke vært mulig å komme seg fram uten å dytte en god del.
      Jeg bare dro min vei.

      Jeg synes huske at min første reaksjon på kjøpesentre var at de ville vært OK hvis det bare var noe verdt bryet i butikkene.

  6. Hehe, vi shoppa vel ikke stort der, tror jeg. Besøkte Rainforest Cafe (kult) og et tivoli de hadde plassert inni senteret. Ellers tror jeg vi var innom en butikk som kun solgte Thomas-tog-leker… Sprøtt. 🙂 Sønnen min var et par år på den tida og holdt jo på å dåne. 😉

    Men altså, så store sentre forstår jeg ikke poenget med. Jeg liker ikke når de stadig utvider her, f.eks. har Sandvika-senteret blitt helt forferdelig. Jeg holder meg stadig i gamle delen. 😉

    • Ja, for en toåring ville nok en butikk full av Thomas-tog vært stor stas. Samme med tivoli, forresten. Rainforest Cafe er jeg ikke så sikker på. Jeg har vært innom en eller to, men de var jo bare helt vanlige burger-restauranter, jo! Med veldig dyre burgere. Litt sånn som Hard Rock Cafe.

      Og mindre kjøpesentre er definitivt bedre enn store. Det er et ganske rimelig et nær der jeg jobber, og der er det en Gap-butikk. Ettersom Gap er eneste stedet jeg kan være sikker på å finne lange nok bukser i min størrelse, er det helt storartet for meg. Så jeg kjøper andre ting der også, selv om det egentlig blir litt kjedelig i lengden.
      Men jeg vil heller kle meg litt kjedelig enn å bruke opp tiden og forstanden min på kjøpesentre.

  7. Tilbaketråkk: Grunn til å forbli singel #1 « Marinas Gale Verden

Legg igjen en kommentar

