Eplet faller langt fra reklamen

Iblant får jeg denne ekle følelsen av at jeg er eneste person på jorden som fremdeles skjønner at kula treffer der du sikter, ikke nødvendigvis der du ønsker…

Men jeg er slett ikke overrasket over artikkelen i Aftenposten der sosiolog Hege Widerberg jamrer seg over at nordmenn blir stadig feitere til tross for økt tilgang til både informasjon om helse og kosthold og sunn mat. Denne sutringen er ganske standard kost i norske så vel som amerikanske aviser og andre tidsskrifter. Det som får meg til å reagere ved denne artikkelen er at Widerberg later som om hun ikke skjønner hvorfor nordmenn blir stadig feitere til tross for all informasjonene om helse og sunt kosthold de bombarderes med.

Hvis Widerberg ikke skjønner bæret av nordmenns vektøkning er det fordi hun er så grundig på bærtur så langt ute i granskauen at hun sannsynligvis ikke kommer seg hjem dette århundret, selv om hun helt sikkert har GPS.

Ærlig talt…

For hver artikkel som forteller oss hvor sunt det er å spise brokkoli blir vi bombardert med minst hundre reklamer for hvor kult det er å drikke Cola. For hver gang vi har sjansen til å lese om hvor viktig det er å spise fersk frukt blir vi bombardert med hundrevis av reklamer for fete snacks. For hver gang vi leser om farene ved å spise junk food leser vi en mengde artikler om farene ved slanking. For hver artikkel om hvor viktig det er å være fysisk aktiv er det en mengde artikler om alle skadene man kan pådra seg hvis man trener.
For hver artikkel om farene ved overvekt, som to tredjedeler av befolkningen lider av, er det minst ti artikler om farene ved anoreksi, som kanskje to prosent av befolkningen lider av.

Og mens forskerne som forteller oss at middelhavsdietten kan forhindre depresjon sannsynligvis bruker mye av arbeidsdagen på å søke om forskningsmidler, har pilleindustrien som heller vil overbevise oss om at alt vi trenger er en liten rosa pille morgen, middag og kveld et enormt reklamebudsjett.
Og knøttsmå produksjonskostnader.

Følg pengene, sier jeg.

Vi vet alle at det er mye enklere å varme opp en Grandiosa enn å lage et skikkelig måltid. I tillegg er det mye billigere. Grønnsaker vokser sakte og krever innsats for å bli markedsklare, så må de høstes og fraktes til markedet i hui og hast før de visner. Pakkemat kan frysetørkes, eller bare fryses, tørkes, eller pakkes, og varer lengre enn de fleste regjeringer. Og den kan lages fra billige ingredienser i en fabrikk der arbeidskraften er billigst, og produksjonen kan stå på hele året om nødvendig. Grønnsaker vokser bare mens temperaturene er fordelaktige.
Frukt er enda vanskeligere. Ananas, for eksempel, råtner på bare ti dager i et kjølelager. Epler, som er en av de mest holdbare fruktene, kan holde seg i omtrent tre måneder, men bare under nøye (og dyr) klimakontroll.
Ferskt kjøtt og fisk kan holde seg i noen få timer utenfor kjøleskap, og kanskje noen dager i.

I tillegg til at fersk, sunn mat er så resurskrevende, går det ikke an å sette en logo på den og kopibeskytte den på samme måte man kan med brus og potetgull, og det gjør det umulig å reklamere effektivt. Når folk ser et eple, ser de et eple, og assosierer det kanskje med bestemors eplekake. Når de ser en flaske brus, ser de den kule logoen og assosierer det med alle de perfekte menneskene iført glamorøse antrekk som har det så utrolig moro på eksotiske steder i reklamene, og den søte sangeren fra det kule guttebandet som reklamerte for brusen da de var unge.
Når noen ser en frossen pakke slankemiddagsmat assosierer de den med de fantastiske resultatene kjendisdama som reklamerer for merket sier hun fikk ved å spise akkurat dette mølet. Når noen ser brokkoli assosierer de det med «Ewwwww!»

Sunn mat har tapt kampen mot pakkemat og snacks som kan reklameres for ganske enkelt fordi det var ikke penger nok til å melde den på i konkurransen. De som ikke forstår hva resultatet av det blir, kan bare ringe meg. Jeg har jo fremdeles denne strandeiendommen i Iowa jeg gjerne vil få solgt…

4 comments on “Eplet faller langt fra reklamen

  1. Veldig gode poenger! Jeg håper likevel flere «ser lyset» og slutter tro så veldig på reklamen, men der er jeg nok ganske naiv.

    Kjøper mye grønt selv, men nettopp fordi det er så mye dårlig blir det gjerne til at jeg velger frossenvarianten, spesielt i vinterhalvåret. Det går jo fint det og, er ikke fullt så godt – men like sunt. Ananas spiser jeg mest fra boks, nå forstår jeg hvorfor…

    • Nei, folk ser neppe lyset når det gjelder reklame. Det er bare utrolig hvor mye penger som brukes på å finne ut de mest effektive måtene å lure folk gjennom reklame, og de som biter først og hardest er media. Selv mistenker jeg om at den enorme oppmerksomheten anoreksi får for tiden er på bestilling fra pakkemat-industrien. Hvis folk kan overbevises om at det er sunnere å være overvektig kommer de jo også til være mer positive til slikkerier og fet mat, som jo er mye verre for helsa enn noen kilo ekstra noensinne kommer til å bli.

      Og tro det eller ei, frosne grønnsaker kan ofte ha mer vitaminer og slikt enn ferske, ettersom de frosne blir preservert kort tid etter høsting mens ferske ofte er flere dager gamle når vi kjøper dem. Men smaken er likevel ikke den samme…

  2. Frosne grønnsaker er omtrent det eneste jeg spiser av grøntfor om vinteren, fordi utvalget av ferske ting ofte er forferdelig dårlig/smakløst.

    Kan også være at kaldt vær gjør at jeg ikke synes salater smaker noe særlig? Det tar seg uansett opp igjen til våren. 🙂

    Frosne grønnsaker blir gjerne bedre om jeg fikser litt på dem… f.eks. har jeg begynt å koke brokkoli og så mose med stavmikseren.. sammmen med litt krydder og litt fløte. (Jeg holder meg unna karboer og kan derfor skeie ut med fett i stedet). Da blir det faktisk ganske nam til tross for at det er frossengrønnsaker jeg bruker. 🙂

    • Ja, det er mulig kaldt vær fører til mindre appetitt for salat. Jeg har merket det samme; så fort temperaturene dropper om høsten blir jeg bare lei av grønne blader og rå tomater og agurker. Det til tross for at jeg kan få noenlunde bra grønnsaker året rundt her.

      Og de frosne egner seg best i oppskrifter, ja! Jeg bruker dem stort sett når jeg har det travelt, og i supper og slikt.

Legg igjen en kommentar

