You can’t get there from here!

I går kveld så jeg verden bli ødelagt i 2012. Det plaget meg ikke i det hele tatt. Faktisk var det ganske fornøyelig å se alle høyhusene i hva som går for sentrum i Los Angeles brenne og falle over. Og at veiene her i omegn er i dårlig stand er ikke akkurat noen nyhet, selv om jeg synes de overdrev litt i filmen.

Men når John Cusack kjører fra Manhattan Beach til en eller annen forstad i Hollywood-området via Marina del Rey, DA reagerer jeg. Det går jo bare ikke an!

Virkelig! I filmen får vi se Cusack starte opp limousinen i hva vi allerede har fått vite er Manhattan Beach. Det er forsåvidt greitt. I neste øyeblikk får vi se limousinen kjøre vestover på Marina Expressway mot Lincoln Boulevard i Marina del Rey. Forsåvidt også helt greitt.
Men så zoomer de inn litt, og da er han plutselig langt inne i byen, og destinasjonen hans viser seg å være en forstad som ikke nevnes ved navn men det er tydelig fra blant annet bebyggelsen at den er i Hollywood/Beverly Hills/Westwood området. Det hele er bare fullstendig ulogisk.

Nå skal jeg spare eventuelle lesere for alle detaljene som har gått gjennom hodet mitt, som at I-405 sto i stampe (det er normalt) og at han prøver å ta Lincoln til PCH og så Sunset Boulevard inn i forstadland (men da burde han tatt Lincoln hele veien fra Manhattan Beach til Marina del Rey!), eller at han virkelig kjørte på kryss og tvers på mindre veier for å unngå motorveiene (normalt i Los Angeles). Men uansett er det ulogisk å kjøre inn til Marina del Rey når man skal til forstadene oppe i heiene.
Kanskje ikke ulogisk sammenligned med å ta to unger med på biltur fra Los Angeles til Yellowstone National Park (det tar minst to dager), men det er en annen sak.

Hjernen min har nemlig altfor god forstand på ting som har med rom å gjøre. Jeg bare suser gjennom 3D-figurene (den delen kvinner lissom gjør det så dårlig på) på IQ-tester (for så å sitte og si «Hæh??» når jeg kommer til delen som har med generelle kunnskaper å gjøre), og så lenge jeg vet sånn omtrentlig hvor jeg er og hvor jeg skal, kan jeg komme meg fram uten kart, kompass eller GPS selv om veien stort sett går gjennom Terra Incognita.

Dette er ofte nyttig i det virkelige liv, men etter at jeg flyttet til Los Angeles har det vært litt plagsomt når jeg ser på film. Iallefall filmer som er filmet her i omegn. Før plaget det meg bare når jeg så filmer som var filmet på steder som Seattle og Chicago, og dem er det ikke så mange av.

Men når folk kjører i en retning for så å ende opp på et sted som er i motsatt retning, da er det bare feil. Og ikke bare legger hjernen min merke til dette; den nekter å gi slipp på det. Mens den uten videre går med på at filmer kan late som om all verdens tektoniske plater kan gå i oppløsning helt plutselig, forflytte seg tusenvis av kilometer på etpar timer, og så gå tilbake til normalt noen uker senere, og den har ikke noe stort problem med at helten i en eller annen shoot’em-up fyrer av ti skudd fra en revolver uten å lade, men den nekter å gå med på at noen kjører fra Manhattan Beach til forstadland via Marina del Rey. Det er bare ulogisk!

Jeg kan nevne at selv om jeg ikke lenger husker hvilken film det var fra, husker jeg ganske nøyaktig en scene i en film der en fyr kjører nordover på PCH fra Malibu for så å ende opp i Malibu Beach. Hjernen min insisterer selvsagt på at dette ikke går an uten å snu, og ettersom fyren lissom bor i Malibu må han da vite hvordan man kommer seg derfra til Malibu Beach?

Selv ikke oppfordringer om å glemme hele greia for det er bare film og derfor ulogisk hjelper det minste. Hjernen min er akkurat som hjernen til han som ikke kunne gå og legge seg fordi noen tar feil på internett; den insisterer på at dette er bare galt og noe må gjøres med det. Øyeblikkelig!

Og det er selvsagt umulig.

Ulogiske mennesker er igrunnen ganske heldige.

5 comments on “You can’t get there from here!

  1. hehe. En rom-nerd.
    Jeg har like store problemer hver gang jeg ser en film med riddere i. De rir små varmblodshester med full rustning, hopper av og jogger lett til kamp – når en sånn veide 40kg pluss og ridderen som oftest ble heist opp på hesteryggen. Og hesteryggen tilhørte en scvhær kaldblodshest fordi det var de som var sterke nok til å galoppere med 120kg eller mer på ryggen…

    • Au! Jeg føler med deg!
      Det er visst lettere å nyte en film hvis man er absolutt uvitende om alt mellom himmel og jord, og særdeles ting i filmen. Jeg får problemer hver gang jeg ser ting jeg vet noe om, som fly eller datamaskiner eller kameraer. Hollywood greier å herpe absolutt alt!

      Men riddere i full rustning på en liten varmblodshest; det blir jo dyremishandling i tillegg til alt det andre! Fytti!

Legg igjen en kommentar

