Kjære julenissen… Eller pengelotteriet!

We Wish You a Merry♪♫•*¨*•.¸¸♥ ¸¸.•*¨*•♫♪ Christmas♪♫•*¨*•.¸¸♥ ¸¸.•*¨*•♫♪
We WishYou a ♪♫•*¨*•.¸¸♥ Merry ¸¸.•*¨*•♫♪Christmas ♥ ♥ ♥
We Wish ♪♫•*¨*•.¸You ¸♥¸¸.A Merry•*¨*•♫♪Christmas ♪♫•*¨*•.¸¸♥ ¸¸.•*¨*•♫♪…
And A Happy New Year!♪♫•*¨*•.¸¸♥ ¸¸.•*¨*•♫♪…

Julen er en konsumerhøytid. Har alltid vært det, og vi kan likesågodt venne oss til at sånn er det bare.

Det eneste som plager meg ved dette faktum er at jeg ikke har penger nok til å konsumere alt jeg så gjerne vil ha. Håper sjefene mine forstår dette og gir meg en skikkelig lønnsøkning. Eller at det viser seg at jeg tross alt har en rik tante et eller annet sted som sender meg en fin, hard pakke. En haug med penger ville også vært bra. Jeg er ikke så forbaska nøye!

Men ettersom det er usannsynlig at hittil ukjente slektninger plutselig husker de bør kjøpe julegave til meg, og det er ikke så veldig sannsynlig noen andre gjør det heller, kan jeg vel likesågodt poste ønskelisten min her?

1: AF-S NIKKOR 600mm f/4G ED VR. Egentlig er det samma faen med VR; når man fotograferer fugler er man mye mer bekymret for at subjektet beveger seg enn objektivet. Men det går jo an å slå det av!

2: 8-Bays SCSI-to-SATA RAID. Med noen riktig store harddisker, selvsagt! Jeg regner med at åtte av dem (minst 2TB hver) burde holde ut neste år…

3: Apple Cinema HD Display (30″ flat panel). Egentlig veldig beskjedent av meg. Man kan få skjermer som er mye bedre, men de koster så mye at selv jeg blir bleik.

4: Nikon 105mm f/2.8G ED-IF AF-S VR Micro-Nikkor. Denne er da ganske rimelig? Ikke sant, Julenissen?

5: Nikon Telephoto AF Nikkor 85mm f/1.4D IF. Ikke at jeg egentlig har noe stort behov, men den er så fin, så!

6: Nikon D700 SLR Digital Camera. Nei, jeg trenger det ikke, men duverden så fint det ville vært å ha en!

7: Suzuki Hayabusa. Fordi det finnes noen få biler der ute med høyere toppfart enn min Gladius!

8: Pinnekjøtt. Man kan ikke kjøpe det her borte, og det går ikke an å lage i leiligheten min. Så hvis Julenissen kunne stikke innom med et kilo eller to etter at han har gjort unna rundene i Norge, ville det vært riktig fint.

God jul!

11 comments on “Kjære julenissen… Eller pengelotteriet!

  1. Det går an å bestille pinnekjøtt fra spekehuset.no, men det er vel temmelig strenge regler for import av både ferskt og tørket kjøtt til USA? Ellers finnes det vel firma i USA som har det – er listet i katalogen til scanspecialties.com, men de er out of stock i øyeblikket. Kanskje du kan alliere deg med noen som har en vinkjeller du kan tørke kjøttet i?

    Uansett, god jul til deg! Håper nissen kommer og oppfyller noen av dine ønsker ihvertfall.

    • Ja, det går vel an å bestille det. Bare at slikt må man gjøre på forhånd, og det glemte jeg!
      Tenkte forøvrig at kanskje lammekoteletter ville vært en fin erstatning, men butikken hadde ingen, så jeg kjøpte biff of torsk istedet. Torsk for juleaften, biff for senere. Juledag er jeg visst invitert til middag hos noen venner.

      Klokka er bare ti om kvelden på juleaften her, så jeg håper fremdeles at julenissen stikker innom med den 600mm linsen. Beskjeden som jeg er, ville jeg faktisk vært ganske fornøyd med en 500mm også! Men altså, gubben kunne gjerne komme når som helst nå!

  2. Skulle gjerne sendt deg noe pinnekjøtt, men det er vel litt sent nå, og kanskje vanskelig, som Luka sier.

    Men god jul til deg i sol og varme-land i hvert fall 🙂

    • Litt vrient ja, men jeg greier meg nok uten. Hadde torsk på juleaften for første gang på over 30 år, og det var faktisk ganske godt.
      Glemte å kjøpe kremfløte for desserten, men den kan vente til senere.

  3. Vel – jeg kan iallfall ønske deg god jul – og dersom du begynner å dykke (ev begynner å ha lyst til å ta med kameraet under vann) kan du plusse på flere nuller bak sumlinja på budsjettoverslaget til kameraønskelista … Den ene nikonen skal være veldig fin å ta med under vann…

    • God jul!

      Nei, jeg skal ikke begynne å dykke. Jeg har astma, og har fått vite at det ikke er kompatibelt med dykking, så der er jeg litt heldig, gitt. Utstyr for undervannsfotografering er jo rådyrt!

        • Ja, jeg tror bare et undervannshus til kameraet mitt ville koste mer enn kameraet OG linsen. Selv om jeg brukte den dyreste linsen min, som riktignok er en telelinse jeg neppe ville bruke under vann uansett.
          Jeg har bedre ting å bruke pengene mine på. Som større telelinser for mer sjenerte fugler, for eksempel!

    • Ja, jeg vet det. Og jeg er stort sett symptomfri UTEN steroider. Jeg tåler nemlig ikke medisinene legene har tildbudt meg så langt. Har noe med drivstoffet å gjøre.

      Men jeg bor jo i USA, og for å ta dykkerkurs her må man ha legeattest på at man ikke har astma. Og det er det jo ingen lege som vil gi meg!

      Rundt her ser det ikke ut til å være noe sted man kan være i vannet sammen med fisker på tre meters dyp. Ikke mye som svømmer rundt i surfen på Venice Beach, vettu! Bortsett fra surfere, da, og de teller ikke som fisker. Og bortsett fra surfestrendene er omtrent hele kystlinjen i SoCal fredet og reservert for fisker og fugler, og man kan jo ikke med god samvittighet la være å unne dem litt plass og.

Legg igjen en kommentar

