Litt nerdete er vel OK?

Som jeg har nevnt før har jeg en hobby (fotografi) som medfører et høyt forbruk av harddisker. For den grunn liker jeg store harddisker, for da tar det jo mer tid før jeg må kjøpe flere.

Nå prøver jeg også å være noenlunde miljøvennlig, så da jeg nylig lette etter de perfekte harddiskene for mitt behov var det klart at vinneren ble Western Digital 2TB «Green Caviar». De var bare så dyre at jeg nølte litt med å kjøpe dem, men jeg fant heller ikke noe bra alternativ.

Så da jeg etpar dager siden hadde en sjanse til å kjøpe disse diskene til $169 hos CDW (sorry, special deal, og alt det der…) var det klart at jeg slo til som en sunnmøring som finner en tikroning på gata, og bestilte to av dem med en gang.

Og CDW er så utrolig effektive at jeg fikk diskene mine alt neste dag. Hvordan de greier å sende dem fra en forstad utenfor Chicago til Los Angeles på under 20 timer aner jeg ikke, men jeg regner med at de jukser og sender dem fra en forstad utenfor Los Angeles.
Men sånt lurer man ikke på når man sitter der med et eksemplar av verdens fineste harddisk i hånden…

Ja, nettopp. Verdens fineste harddisk. Det er her spørsmålet om «for nerdete» kommer inn, selv om jeg tror det riktige uttrykket sannsynligvis er «geek», ikke «nerd».
Jeg måtte bare vise dem fram til en kollega (ja, han der. Stjernemannen. Han har forstand på slikt), som behørig beundrer de tekniske spesifikasjonene såvel som prisen, men er litt skeptisk til at jeg regner med å fylle dem opp med fotografier på to-tre år eller mindre. Fotografi har han ikke så god forstand på.

Det var da en annen kollega, som verken har forstand på harddisker eller fotografi, blandet seg inn og påsto at det var altfor nerdete å vise fram harddisker. Denslags er ikke interessant, mente han. Tullingen!

De fleste ville nok regnet det som normalt om vi beundret de tekniske spesifikasjonene til en sportsbil, en ny datamaskin, eller tilogmed et kamera. Så hvorfor iallverden kan man ikke beundre de tekniske spesifikasjonene til en harddisk, iallefall når de så absolutt er godt over gjennomsnittet? Vi er jo ingeniører, for fasan! ALT som har med datamaskiner er, eller kan iallefall være, viktig i jobben vår, så hvorfor skal vi ikke ta en interesse i harddisker? Hvor ville vi vel vært uten dem?

Og ikke kritiser meg for å være for nerdete. Det er helt greitt å være nerdete, og jeg tar meg litt nær av unødig kritisisme. Akkkurat som harddisker tar seg nær av skriking…

4 comments on “Litt nerdete er vel OK?

    • Ja, jeg er nok en geek. Skikkelig nerding blir bare for innfløkt for meg.
      Men de sosiale antennene mine opererer på en meget alternativ frekvens, altså!

  1. ROFL
    Dette minner meg litt om i «hin hårda dager» da vi på it-linja lo oss fillete av «mitsubishi exe» mens økonomene ikke forsto et skvatt.

Legg igjen en kommentar

