En teskje pepper? Eller var det to?

I anledning min fødselsdag serverte jeg reker til etpar bekjente. Ja, jeg laget middag på fødselsdagen min. Akkurat som om noen kunne gjort det bedre!

Problemet var at en av mine bekjente spurte etter oppskriften.

Jeg tror jeg har nevnt dette før, men oppskrifter er ikke min sterke side. Jeg eier ikke så mye som en eneste oppskriftsbok, og den ene jeg noensinne har eid (the Mafia Cookbook av Joseph «Joe Dogs» Iannuzzi ) ble aldri brukt (av meg) og jeg gav den bort til en venn kort tid etter at jeg kjøpte den.

Mine oppskrifter består av diverse ting jeg husker om matlaging, som for eksempel at man kan lage tomatsuppe av en boks hermetiske tomater, en høvelig mengde melk, litt løk, hvitløk, en dæsj italiensk krydderblanding og kok til mørt. Server med salt og pepper tilgjengelig. Og at lammekoteletter skal stekes på en side til blodet tyter ut, så snus og stekes til man er for sulten til å vente lenger. Jeg serverer dem ofte med ris, kokt grønnsakblanding (av den frosne varianten) og en flaske billig (men noenlunde god) rødvin.

Altså ikke så forbaska detaljert. Oppskriften min for reker i hvitløk og hvitvin (som jeg laget i anledning av at jeg i dag fylte 41) er omtrent sånn:

Dekk bunnen av en ovnfast form med løkskiver og hakket hvitløk.
Legg rekene i ett lag oppå løken og hvitløken.
Strø en dæsj nymalt pepper og en høvelig mengde oppskåret vårløk oppå rekene.
Hell på saft fra en halv sitron og fyll på med hvitvin til rekene er halvveis dekket.
Stek i ovn til rekene er gjennomstekt.
Server med store mengder hvitvin eller sjampanje og høvelig tilbehør.

Ikke akkurat hva folk som er vant til å måle og veie alt mellom himmel og jord forventer.

Jeg tror ikke jeg er den eneste. Jeg kan huske en gang Stjernemannen skulle koke ris til en tradisjonell persisk rett (ja, han er persisk. Jeg lar ikke menn som ikke er persere slippe unne med å ha noen som helst tro på stjernetegn. Det har noe med kalenderen deres å gjøre). For å være sikker på at han gjorde det riktig, ringte han Mamma (han innrømmer selv at han er en skikkelig mammagutt) og spurte om råd. Jeg forstår ikke et ord farsi, men jeg kan lissom forestille meg samtalen:
Mamma: «Hiv i en dæsj av dette og hint og kok til risen er gjennomkokt. Det er så lett, så!»
Guttungen (han er 42, i tilfelle noen lurer): «Men mamma; akkurat hvor mye? Hvor lenge?»
Han så fremdeles forvirret ut da han var ferdig med samtalen, men han greide da å koke risen uten å svi av huset eller smelte bunnen ut av kasserollen. Min erfaring er at menn ofte undervurderer deres egne matlagingsferdigheter.

Min oppskrift på lammegryte er omtrent som så:

Brun en høvelig mengde lammekjøtt, skåret opp i biter, en passe stor løk, og høvelige mengder hvitløk i olivenolje.
Hell i en boks tomatsaus (eller to).
Krydre etter smak.
Kok till passe mørt.
Server med tilbehør etter smak.

«Etter smak» og «høvelig mengde» er måleenhetene jeg bruker. Bare når jeg koker ris bruker jeg målebeger. Eller et eller annet til å måle med. Det går like bra med en kaffekopp (uten kaffe, og ren og tørr) som med desilitermål, så lenge man husker at man skal bruke et mål ris og to mål vann.
Og så salt og matolje og krydder etter smak…

Altså, en bekjent spurte etter rekeoppskriften min og jeg gav henne den. Og hun spurte etter måleenheter.

Jeg følte meg som en fisk på tørt land, og bestemte meg for at en dag skal jeg skrive en «dæsj» og «etter smak» kokebok. Så kan måleenhetsfolka føle seg utafor for en gangs skyld.

Håper jeg.

2 comments on “En teskje pepper? Eller var det to?

  1. Hey hey! Gratulerer veldig med dagen på etterskudd! 😀

    Synes det er helt greit med oppskrifter med skikkelige mål, sånn i starten. Etterpå kan jeg begynne med en dæsj osv. Men – det kommer jo helt an på hva slags oppskrifter det er snakk om. Den med rekene hørtes jo faktisk ut som måtte være «en dæsj og høvelig mengde», for reker kommer jo i ulike størrelser.. det gjør former også…

    • Jeg er enig i at enkelte ting må lages med nøyaktig utmålte ingredienser, som for eksempel vannbakkels. Vel, det er det siste jeg laget som krevde nøyaktighet, iallefall. Må ha vært omtrent 6 år siden.

      Men med reker er måleenheter helt ut!

Legg igjen en kommentar

