Djupt såra og vonbroten…

Jeg kom nettopp hjem etter en snartur til banken og matbutikken, og det første jeg hører etter at jeg satte fra meg handleposene var at Didrik Solli-Tangen vant den norske Melodie Grand Prix finalen…

I seg selv er det vel ikke noe galt i det. Låta er klassisk MGP-røre, og uansett har Norge tapt den internasjonale finalen så mange ganger at hvis vi dummer oss ut igjen er det bare oss selv vi konkurerer mot. Og ingenting imot Didrik, altså. Han er sikkert en grei gutt og morra hans er sikkert skikkelig stolt av gullungen sin, og det bør hun selvsagt være.

Men. Det kunne gått så mye bedre. Keep of Kalessin kunne ha vunnet. Jeg sier ikke det fordi jeg er en stor fan av Keep of Kalessin, men fordi jeg har en sans for historie. Vi kunne, som første land i hele verden, sendt trøndere som faktisk kan spille til MGP-finalen. Er jeg den eneste som virkelig forstår hvor stort det kunne vært?

Er jeg?

Ikke det?

Uansett er jeg utrolig skuffet over mine landsmenn og -kvinner i dag, selv om det sikkert bare er gamlisene og fjortisene som har skylda. Faktisk er jeg så skuffa at for et øyeblikk tenkte jeg for alvor at jeg burde kanskje søke om amerikansk statsborgerskap snart.

Men så tenkte jeg på hva amerikanerne ville sendt til MGP-finalen hvis de hadde sjansen, og da bestemte jeg meg for at det ville være mye lurere å flytte tilbake til Trondheim og satse på å bli den første kulturministeren i utbryterrepublikken Trøndelag.

17 comments on “Djupt såra og vonbroten…

  1. Nå er det slik at den som trener Rosenborg automatisk vil bli kulturminister i utbryterrepublikken Trøndelag. Men jeg antar du er klar for den utfordringen også?

  2. Hehe, og så har du sånne som meg som er heeelt forvirra og ikke har fått med seg noe av MGP!
    Men jeg så 2 sekunder med han Didrik da vi skulle sette på film i går, og bare det var nok til å uansett få meg til å være solidarisk med trønderbanden!!

    • Ja, iblant må man bare ta side med trønderne!

      Men å ikke få med seg MGP er vel ikke noe stort tap, vel? Jeg har ikke sett det på over 20 år, og har verken havnet på galehuset eller fattigkassa.
      Det hender riktignok jeg sjekker resultatene på nett, og kanskje tilogmed hører på noen av låtene på Youtube eller noe.

  3. Nå som NRK forlanger 50 % lisensøkning for å finansiere moroa har vi ikke råd til å vinne sirkuset flere ganger.

    • Vi kan vel sende trøndere som kan spille og la være å vinne samtidig, vel? Det er jo heller tvilsomt om fjortiser og gamliser rundt om i Europe skjønner at det dreier seg om musikkhistorie, og uansett tviler jeg på at de bryr seg det minste.

    • Nei, jeg er vel ikke trønder, men hvis man skal skifte statsborgerskap, hvorfor ikke?
      Og jeg har slekt der oppe, forstår språket, og vet tilogmed hvordan man lager heimebrent!

      • Vet du prinsippene for det siste og kan kjenne igjen en sputnik og et stigrør så trenger du ikke bart for medlemsskap som ærestrønder.

        • Ettersom jeg tilbrakte mye av oppveksten i Trøndelag regnes jeg vel egentlig som skaptrønder?

          Og selvsagt vet jeg hvordan man lager HB; jeg tok da kjemi på videregående! I Trøndelag, selvsagt. Man lærer endel praktiske ting der, i tillegg til fremmedspråk (både nynorsk og bokmål. Og engelsk og tysk) og matematikk.

        • ROFL

          Det var på 2KJ/VGS i Namsos jeg ble introdusert for de bakenforliggende prinsippene. Ad tysk så har jeg aldri vært helt sikker på at det kan regnes blant de praktiske fagene… i min bok var det et forferdelig upraktisk språk.

        • Bare de bakenforliggende prinsippene? Skolen gikk visst i dass så fort jeg var ferdig! I min kjemiklasse laget vi faktisk HB. Men læreren vår ble pensjonert året etter. Lurer på om det var noen sammenheng, tro?

        • 😉
          Vi destillerte mye rart, men verken metanol eller etanol – merkelig nok. Men så var det noen år igjen til pensjonsalder for vår lærer.

      • Lurer på om ikke deler av slekta bodde i nabohuset. Jeg gikk ihvertfall på skolen sammen med guttene i huset – på folkemunne gikk de under navnene «Stor-Fanden» og «Litj-Fanden», noe som ikke var helt ufortjent.

        Bill. merk: Avd. for intern humor

        • Nei, de var ikke slektningene mine. Overraskede, men sant. Høres forøvrig ut som noen skikkelig greie naboer!

Legg igjen en kommentar

