Seks øl og førtiåtte ruller…

I dag stakk jeg innom matvareforretningen i nabolaget, noe jeg har for vane å gjøre fra tid til annet ettersom jeg har lagt merke til at det forhindrer at kjøleskapet mitt blir tomt og dermed sparer jeg masse penger fordi jeg ikke spiser ute så mye.

Pengene jeg sparer bruker jeg i matbutikken, selvsagt. Det blir rent som å få gratis mat!

På søndag ettermiddag er det ofte lange køer hos Trader Joe’s i Culver City, så det hjelper å være tålmodig når man venter i kassekø. Eller heldig.
Heldig er faktisk mye bedre enn tålmodig, synes jeg.

I dag var jeg heldig og akkurat da jeg hadde funnet alt jeg trengte så jeg at på andre enden av butikken var det en kasse uten kø, og den siste kunden var i ferd med å betale. Det virket for godt til å være sant, men jeg satte kursen i den retning likevel og da jeg kom nærmere kunne jeg konstatere at dette var verken hallusinasjoner eller fata morgana, men en vaskeekte bemannet kasse uten kø.

Jeg begynte å planlegge innkjøp av lotteri-lodd senere på dagen.

Men akkurat da jeg satte fra meg handlekurven ved kassa og mannen bak sa «Good afternoon!» eller noe sånt kom en fyr nærmest løpende og spurte litt hesblesende om han kunne gå foran meg for han hadde det travelt og trengte bare en ting; en pakke med seks øl. Jeg så ikke noe problem med det, egentlig.

Mannen med ølet betalte for seg og forsvant i en fei, og mannen i kassa begynte å ringe opp matvarene mine mens han ristet på hodet og småflirte. Så vi vitset litt om mulige grunner til at mannen med ølet hadde det så travelt, noe vi virkelig ikke burde gjøre i en matbutikk ettersom enkelte av vitsene var ikke særlig appetittvekkende.

Men jeg har selvsagt verre på lager…

En gang mange år siden, i et supermarket i Houston, Texas, var jeg i nesten samme situasjon, bortsett fra at det var tidlig på en onsdag, butikken var nesten tom og det var bare en kasse åpen og ingen kø. I tillegg var den travle kunden en småfeit, middelaldrende dame, og hun hadde det travelt med å komme seg hjem med to ting: En supergigantisk pakke med 48 ruller dopapir, og en pakke Ex-Lax.

Hvis jeg noensinne greier å dikte opp slike historier skal jeg slutte i dagjobben og livnære meg som komiker…

6 comments on “Seks øl og førtiåtte ruller…

  1. Jeg kan betor deg at dersom du vil ha kassene på Svinesund for deg selv (og kassapersonalet) så er tirsdag formiddag dagen å velge. Utvalget kan være noe «ribbet» etter helgens strabaser, men du får gått i fred og betalt i ro. 😉
    Det samme gjeld der for stystembolaget i Strömstad.

    • Nei, harryhandel er ikke noe for meg. Selv om det sikkert er masse «interesssante» mennesker i kassekø hos systembolaget i Strömstad og Svinesund!

      • Ja – et bredt utvalg av sørnorges befolkning.

        Har ikke USA sin egen variant av harryhandel da? (PS – uttrykket har blitt så innarbeidet at vi dropper «»!)

        • Tja. I de gode, gamle dager pleide ungene ved UW i Seattle å dra over grensa til BC for å kjøpe sprit. Aldersgrensa i BC er 19; i USA er den 21. Men det er ikke så vanlig nå som dollaren der er sterkere enn her. Det blir jo styggelig dyrt!

          Og så er hender det jo at folk her nede stikker over til Mexico for diverse ting, selvsagt. Legemidler, vettu. De er enda dårligere regulert der nede. Og ikke bare denslags legemidler man kjøper på apotek heller. Jeg tror kanskje apostrofene burde brukes her? Som i «endel folk i SoCal drar ned til Mexico for å kjøpe «legemidler» fordi de er billigere der».
          😉

  2. Til Tweeten din – jeg tror kastraksjon med sløv skje topper listen over smertefulle måter å forkrøples på. Kondolerer forøvrig.

    • Ja, det er en måte! Selv har jeg god tro på å sparke dem i nyrene for en stund. Dialyse er meget ubehagelig og tar mye tid, men man dør ikke av det.

Legg igjen en kommentar

