Alt var så mye bedre før…

I dag leste jeg noe om at Los Angeles har mer forurenset luft enn noen annen amerikansk by. Jeg regner ikke med at noen ble sjokkert over dette? Los Angeles har jo lenge vært kjent for den gule guggen man nesten kan skjære med kniv som henger over byen til stadighet.

Men altså, det er slett ikke så ille som det engang var. I anledning forurensingsrapporten har Los Angeles Times samlet sammen og publisert noen bilder fra de gode, gamle dager så vi kan se at det faktisk er bedre nå.

Nå for tiden kan vi tilogmed se fjellene østafor byen, for ikke å snakke om Hollywood-skiltet oppe i heiene. Begge disse bildene ble tatt 28 februar i år, som ikke var en spesielt god dag for luftkvaliteten i Los Angeles.

Dessverre skyldes ikke forbedringene vi har sett de siste årene at folk har løpt ut og kjøpt seg Prius eller begynt å sykle til butikken. De skyldes strengere lover om utslipp fra alt fra fabrikker til personbiler. Det er ingen grunn til å tro at noe vil forandre seg i framtiden; for å få bedre luft kommer vi til å trenge enda flere restriksjoner på utslipp. Og i dagens politiske klima er det ikke sannsynlig at vi får det.

Akkurat nå vingler jeg litt mellom fatalisme og fanatisme. Jeg kan jo bare nyte synet av Los Angeles nå mens luften er gjennomsiktig og trøste meg med at i det minste kommer coyotene og kakerlakkene til å overleve. Eller jeg kan løpe rundt og slå politikere i hodet med balltre og prøve å tvinge dem til å stemme for bedre miljø.

Jeg tror jeg vet hva som kommer til å være mest effektivt…

4 comments on “Alt var så mye bedre før…

  1. I 1983-84 var eg utvekslingsstudent i Los Angeles, og budde ganske langt nord i San Fernando Valley. Eg hugsar godt den gule gugga vi kunne sjå frå flyvindauget då vi kom inn for landing, og eg hugsar og at det gjekk fleire månader før eg skjønte at eg budde i ein by med masse fjell rundt omkring.

    Sidan har eg vore tilbake med jamne mellomrom og sett korleis forholda gradvis har blitt betre ettersom politikarane i California vedtok fornuftigare utslippslover. Får berre håpe at California fortset med det.

    Det er uansett kjekkare å komme på besøk no, og eg har heller ingenting imot at mum har flytta vekk frå flatlandet i San Fernando Valley og opp i liene i La Crescenta.

    • Jeg var i Los Angeles første gang i 1986, tror jeg, og da var alle fjellene godt innepakket i gul gugge. Hvis jeg ikke hadde hatt kart ville jeg ikke ant at det var fjell her i det hele tatt. Eller sjø, for den skyld. Man kunne høre bølgene før man kunne se sjøen, og jeg husker at stranden i Santa Monica stinket piss.

      Nå er det ganske rent og pent her ved sammenligning, og det er ingen tvil om at ting kan bli mye bedre. Men det avhenger av at politikerne tør!

  2. Vi fødes som radikalere og dør som desillusjonerte konservative. De fleste av oss.

    Men noe blir faktisk bedre.. Blant annet mengden PCB i naturen her hos oss. Og sur nedbør.

    • Jeg tror jeg kommer til å dø som en desillusjonert radikaler!

      Men du har rett i at enkelte ting blir bedre. Jeg håper det fortsetter!

Legg igjen en kommentar

