Hva man kan bruke en iPad til…

Da jeg kjøpte iPaden min hadde jeg planer om å bruke den til mange ting, litt som min gamle PowerBook som jeg tok med overalt fordi den var så liten at den passet i nesten alle veskene mine og kunne gjøre alt en stor datamaskin kunne.

Ikke at en iPad kan gjøre alt en stor datamaskin kan gjøre på dette tidspunktet, men jeg trodde jeg skulle få den til å gjøre hva jeg virkelig har bruk for. Bortsett fra PhotoShop, kanskje. Men den har 3G så med den skulle jeg bli istand til å blogge fra fjelltopper og badestrender og laste opp og ned fra internet hvor som helst.
Nesten.

Jeg hadde skaffet meg dingsen som lar meg koble kameraet til iPaden så jeg kan laste ned bilder til den og jeg hadde funnet noen applikasjoner for å bearbeide fotografier, så jeg planlagte at dingsen kunne gjøre nytte for seg når jeg er ute og fotograferer. Tenke seg å kunne ta bilder langt uti huttiheita, bearbeide dem på en iPad, og laste dem opp over 3G! Hvor kult er vel ikke det?

Og så skulle jeg skrive om det, selvsagt, sånn at folk som er litt treigere med dingseinnkjøpene sine enn meg kunne få vite på forhånd nøyaktig hva denne dingsen kan og ikke kan gjøre.

Men så langt har det ikke blitt noe av det.

Istedet har jeg sittet i stuen og spilt Angry Birds. Og Geared, Tetris, Mahjong, og Sudoku og diverse andre spill. Jeg har tilogmed en versjon av den ellers så kjedelige kabalen som visstnok er den mest brukte Windows-applikasjonen, bare med bedre grafikk, og ja, jeg har spilt det. I timesvis.
Og jeg har ligget i senga og lest nyhetene i noen av de mange gratis nyhetsleserne man kan få for iPaden. Og bøker! Man kan laste ned massevis av klassiske (det betyr gamle og tildels utdaterte) bøker fra iBooks helt gratis, og jeg har lastet ned så mange jeg greier å ligge rundt og dra meg og lese.

At jeg forstuet et håndledd etpar uker siden er selvsagt en fin unnskyldning for å være giddalaus og lite aktiv, men den holder dessverre ikke. Jeg har aldri latt små filleskader som dette stoppe meg før. I tillegg vet jeg at det er veldig viktig å trene opp muskler og ledd igjen etter skader. Men neida; jeg sitter bare rundt og bombarderer grisefort med rasende småfugler og leser om gode, gammeldagse sjørøvere.

*gjesp*

Så jeg kan dessverre ikke anbefale iPader til fotografer i farta eller bloggere uten Wi-Fi eller noen andre. Tvert imot; jeg synes jeg må advare mot anskaffelse av den forvokste iFonen uten snakkefunksjoner; man blir jo lat og giddalaus av slikt!

Så, der var dere advart. Jeg må skynde meg med å bombardere enda et grisefort sånn at fuglene ikke blir sinte på meg!

3 comments on “Hva man kan bruke en iPad til…

  1. Hehehe, greit å være advart. 😉

    Høres ut som akkurat samme måten jeg benytter iPoden min på. Kabal og andre småspill. Men iPad er likevel stadig drømmen for meg, siden skjermen er større så den sikkert er mer brukandes til å lese ting på. 🙂

    • Ja. Dingsen burde vel ha en advarsel bakpå, akkurat som sigarettpakkene!

      Skjermen er fin den! Helt perfekt for å lese i senga, eller spille spill nesten hvorsomhelst. Og den virker da langt bort fra godstolen og, så hvis jeg bare får rumpa i gir, er det mulig den kan gjøre nytte for seg.
      Med tid og stunder.

  2. Visste du prøver Netflix på iPad? bare ikke skriv e-post på iPad når du er ute på en solfylt dag, sist gang jeg gjorde det, var under solen, får iPad brent og nedleggelse, mistet e-posten jeg skrev for den siste timen. Jeg var så sint, kjøper jeg en iPhone 4 for å kompensere:)

Legg igjen en kommentar

