Lov og rett og plagsomme banker

Jeg må innrømme at jeg har tenkt på å studere jus etpar ganger i livet. Tror faktisk jeg har hatt verre idéer, og lover er jo sånne fine ting!

Min favorittlov er fra delstaten Washington i USA. Der er det mot loven å være naken. Legg merke til at det ikke er å være naken på offentlig sted som er forbudt; det er ganske enkelt forbudt å være naken, uten noe som helst forbehold. Bare tenk hva man kan gjøre med en sånn lov!
Den gir iallefall gode utsikter til å kunne se skinnhellig ut og si at «siktede har en lang historie av lovbrudd». Selv da han ble født brøt han loven! Mulig de gjør unntak for mennesker som er under en dag gamle, men det er ikke akkurat noe jeg vedder vottene mine på. Iallefall ikke på en kald dag.

Nylig fant jeg ut at i USA er det forbudt å sende en bygning i posten. Ja, selvsagt har det har vært prøvd!

Det spiller kanskje ikke noen rolle for meg at det er forbudt å poste bygninger, for jeg har ingen bygning jeg kan å poste uansett. Men jeg leter etter noe tungt jeg kan sende i posten. Noe virkelig tungt.

Det har seg nemlig sånn at i USA driver enkelte banker (Citibank og Chase, hovedsaklig) med og sender ut tilbud om kredittkort. Disse tilbudene kommer med en hendig forhåndsutfylt søknadsskjema, og en forhåndsbetalt konvolutt, sånn at det skal være riktig enkelt å sette seg i gjeld.

Jeg trenger ikke flere kredittkort. Men jeg kan ikke ignorere disse tilbudene og hive dem i søpla, for hvis noen finner dem kan de erstatte min adresse med sin egen og skaffe seg kredittkort i mitt navn. Ettersom jeg har god kreditt kunne det bety masse gratis penger for en eller annen skruppelløs kjeltring, som ikke ville ha noen som helst grunn til å betale for seg.
Altså må jeg åpne konvoluttene og makulere alt som er i den. Det blir litt kjedelig i lengden.

Men disse forhåndsbetalte konvoluttene er fine greier. For mottakeren (altså den plagsomme banken) må nemlig betale for å motta dem. De kan heller ikke nekte å motta hva jeg sender i den så lenge det er noe det er lovlig å poste i USA. Hva man sender behøver ikke engang å være i konvolutten; man kan teipe den til noe. Minst en person har benyttet seg av dette og sendt Citibank en stor pappeske full av småstein med den forhåndsbetalte konvolutten teipet til lokket.
Ja, de måtte betale portoen. Nei, de så ikke humoren i det.

Så altså; en eske steiner er gammelt nytt. Jeg trenger noe annet som er verdiløst og dyrt å poste. Noen idéer?

Det er ikke noe hastverk, for jeg får minst elleve av disse generøse tilbudene hver uke.

6 comments on “Lov og rett og plagsomme banker

  1. Må jeg få foreslå bly? Bly er riktignok ikke gratis, men jeg vil tro at selve tilfredstillelsen over å kunne sende noe som er så tungt verdt det. Allverdens dyrt kan det heller ikke være for mine relativt ubemidlede foreldre ga oss blysnører vi kunne kutte opp og skyte med sprettert når jeg var liten…

    • Bly er ganske dyrt her borte. Men jeg har faktisk tenkt på blybiter som er flate og små nok til å passe i konvolutten. Hvis det er tungt nok til å koste ekstra i porto, da.

    • Men de er dyre og det er forbudt å sende dem i posten! Tror jeg skal holde meg til noe som er lovlig.

      Jeg har faktisk begynt å tenke på muligheten av å bare sende alle konvoluttene jeg får, sånn at de kanskje begynner å merke seg postnummeret og slutte å plage folk i nabolaget mitt.
      Har også lagt merke til at endel naboer bare hiver sine «generøse tilbud» i resirkuleringen…

    • Tja. Jeg vet ikke om det er mye jernskrammel (denslags kan man få penger for her) men hver gang noen flytter setter de fra seg en god del gamle møbler og annet skrot på fortauet. Noe av det kan sikkert postes!

Legg igjen en kommentar

