Sanger fra barndommen

Som jeg sikkert har nevnt en gang eller hundre, tilbrakte jeg store deler av barndommen i Trøndelag. Jeg vet ikke om en barndom i Trøndelag er så veldig forskjellig fra en barndom et eller annet annet sted i Norge, bortsett fra at man kanskje møter litt flere elg, grantrær, og selvsagt trøndere.

Og så lærer man endel sanger som jeg for voksne menneskers skyld håper ungene andre steder ikke kan. Faktisk ville det sikkert vært positivt om trønderungene har funnet seg en annen sang, noe det selvsagt er mulig de har. Faktisk tok jeg det engang for gitt at de hadde gjort det for lenge siden.

Så da jeg her en dag snakket med en av trønderslektningene spurte jeg hva trønderungene synger for å drive voksne til vanvidd nå etter at Rotvoll er stengt?

Slektningen var ikke helt sikker på det, men hun tenkte på at vi kunne jo sjekke når Rotvoll stengte. Vi har jo internett nå! Dessverre var det ikke mye informasjon å finne, men fra hva vi fant kunne vi fastslå at Rotvoll asyl sannsynligvis har vært stengt ganske lenge. Det var sannsynligvis stengt da vi var unger og.

Vel. Det kan jo forklare hvorfor vi er her!

11 comments on “Sanger fra barndommen

  1. La meg gjette: Noe med «hull i gjerdet»? I såfall tror jeg det er sanger man har sunget store deler av Østlandet også. 😉

    • Ja. Hull i gjerdet. Men de fikset det i andre vers, så vi kunne ikke komme oss tilbake…
      Jeg visste ikke at «rømlingene» fra Rotvoll kom seg så langt som til Østlandet, men det plager meg ikke nær så mye som det sikkert plaget foreldrene deres!

        • Ja. Hull i gjerdene var visst et stort problem både på Rotvoll og andre steder. Bra for oss, men ikke så bra for dem som måtte høre på gnålet.
          Men de fortjente det sikkert!

  2. «Det er høl i gjerdet på Rotvoll!»

    Bygningene på Rotvoll ble overtatt av det som nå er HIST i 1991. Såvidt jeg kan inne ut, huser de også et psykiatri-museum.

  3. Det er høl i gjerdet på Gaustad, det er høl i gjerdet på Gaustad, det er høl i gjerdet på Gau-uuu-staaaad… og det er dæffor vi er her.

    😛

    Joda, den sang vi i Oslo da jeg var barn.

    • Gaustad, ja. Visste ikke at gjerdene der var like dårlige som på Rotvoll, men det var visst et problem ved alle asylene. Lurer på om det skyldtes pengemangel, eller at det var gærningene som gjorde vedlikeholdsarbeidet?

  4. «Da e hol i gjerdet på Valen, hol i gjerdet på Valen, da e hol i gjerdet på Valen, da e daffø du e her!» song me der eg kjem frå, i Hordaland. Så var/er nok ein utbreidd song det der ja.

  5. Tilbaketråkk: Et fint nabolag « Marinas Gale Verden

Legg igjen en kommentar

