Reiseforberedelser

Så er det altså bare noen dager til jeg drar til Norge. Ettersom jeg ikke kan ta mye tid fri kommer jeg til å bruke opp mesteparten av tiden til å besøke slekta. Det gjør endel ting enklere.
Eller vanskeligere. Kommer an på hvordan man velger å se det.

Jeg håper jeg også får tid til å ta en tur innom mer tettbebygde områder enn Ytre Enfold, og da helst steder med internettilgang.

Egentlig hadde jeg lyst til å leie en bil og kjøre langt nord i landet, bare meg og kameraet mitt, men det blir det ikke tid til. Istedet skal jeg ta turen innom Oslo, Trondheim, Ytre Enfold, og kanskje Bergen. Hvis jeg får tid. Noe jeg neppe får hvis jeg skal være høflig og høre på slekta fortelle om jobben, den siste sydenferien, og alle stedene de har vondt.

Men akkurat nå sliter jeg med å pakke. Det vil si, pakking er så enkelt at jeg må tvinge meg selv til å gjøre det før flyet tar av. Alt jeg trenger, foruten undertøy, sokker og regnjakke, er jo t-skjorter og olabukser. Jeg har store stabler liggende hjemme, så det er nok å ta av og det er meningsløst å ta med mer enn to eller fire av hver.

Men så er det dingsene, da…

Hvis den lover å oppføre seg pent, skal iFonen få være med. Telefon trenger man jo, og alle de andre jeg har er kaputt.
iDingseniPadden, derimot, kan ikke regne med Norgestur. Jeg må jo ha med laptoppen, og da blir det trangt om plassen. Synd, for den er hyggelig å ha og tar ikke så veldig mye plass.

Så har jeg en Nikon D300 som bare MÅ med. Og en D200 som kanskje må tas med som reserve. Og to telelinser, en makrolinse, en vidvinkel, en standardzoom, og min kjære 50mm. Og kanskje en LensBaby… Pluss Ekstra CF-kort. Pluss reservebatterier.
Og jeg må finne en fotoforretning i Norge som har ladere for batteriene mine, for den jeg har virker bare på 120 volt.

Og for å få plass til alle bildene jeg håper å få tid til å ta, må jeg ta med en ekstern harddisk eller to.

Og så må jeg ta med stativ. Det er faktisk litt vanskelig, for jeg vil helst ha det store stativet mitt som er så solid at Lester Bogen kunne sitte på det. Men det er stort og tungt og jeg har et lite kompakt stativ som fint greier å holde kameraet mitt med linse. Og en monopod som også fungerer som forsvarsvåpen.

Og, ja, minst en av mine fire iPodder må vel få lov til å bli med.

Som om ikke det var nok, vurderer jeg å ta med min IR-modifiserte Nikon D70. Den er ganske kjedelig i Los Angeles, hvor mesteparten av vegetasjonen er nokså tørr, men i Norge kan man sikkert gjøre utrolige ting med den.

Etter at alt dette er pakket, håper jeg virkelig jeg får plass til lommebok og pass…

4 comments on “Reiseforberedelser

  1. Du vil kanskje finne en transformator 120V->220V på Fry’s som du kan ta med?

    Forøvrig ble en av mine reisekamerater til India i fjor stoppet i sikkerhetskontrollen i Frankfurt fordi de tre kameraene hennes lå i en mystisk elektro-mølje i ryggsekken…

    • Ja, jeg kan nok finne en transformer. Den tar opp en tredjedel av plassen i bagen min og veier omtrent fem kilo. Og kosteer mer enn en Nikon batterilader, iallefall her i landet!
      Tror jeg satser på å kunne kjøpe en lader, jeg!

  2. Vel – det ser ikke ut som at hårfargen har påvirket bloggen i mer rosa retning… hvor er makeup-anmeldelsene, spør nå jeg.

    • Jeg må vel til med det og, da! Men ikke ha for store forventinger, veddemålet er over og jeg vant. Det betyr at jeg fargre håret i en mer normal farge i dag eller i morgen.

Legg igjen en kommentar

