Spis deg frisk!

Etter å ha overlevd enda en forkjølelse sitter jeg igjen med en følelse av at dette kan jeg ikke la skje igjen, så nå gjelder det å holde seg frisk.

Problemet er bare hvordan man skal gjøre det? Å bli eneboer passer ikke helt, og selv de risikerer diverse sykdommer, har jeg hørt. Og etter å ha brukt en god del tid på å gjøre narr av new-agere skal jeg ikke akkurat prøve meg på noe kosmisk eller åndemaning.

Neida, jeg skal prøve meg på gode, gamle kjerringråd. Så mange gamle kvinnfolk som finnes i familien min har jeg nok å ta av, og når de kommer til kort har jeg da kjent endel andre grepa kvinnfolk som har fortalt meg et eller annet om å holde seg frisk.

Kjerringråd er stort sett sunn fornuft, har jeg blitt fortalt, og sunn fornuft er jo nettopp hva jeg vil ha. Hvis fornuften er sunn, kan ikke kroppen være syk. Håper jeg.

Bortsett fra å ha på seg tørre sokker og lue, dreier kjerringråd seg stort sett om å spise riktig. Ettersom dette er en god ide uansett har jeg ikke noe problem med det. Ikke tørre sokker heller, men lue virker ofte litt overdrevet i Los Angeles.

Men her har jeg et problem som minner litt om pasienten i vitsen:

Legen: Røyker du?

Pasienten: Nei, det har jeg aldri gjort.

Legen: Synd. For hvis du røyket ville du blitt bedre om du sluttet.

Stort sett er kostholdet mitt ganske sunt, nemlig. Helt ned til grønne bladgrønnsaker og fet fisk og havregrøt. Uten sukker (jeg bruker honning).

Så her må nok kraftigere lut til, men ettersom lutfisk er meget vanskelig å få tak i her i Los Angeles må jeg prøve noe annet. Som kimchee, for eksempel.

Det var en koreansk dame jeg engang jobbet sammen med som fortalte meg om de medisinske egenskapene til denne gjærede kål- og chiligreia som er så viktig i koreansk kultur. Hun kunne fortelle meg at koreanerne spiser kimchee til omtrent hvert eneste måltid for å holde seg friske, og hvis de ikke føler seg helt bra en dag spiser de litt mer i håp om at det tar seg av basiluskene og at de blir bra igjen.

Nå må det innrømmes at den koreanske kollegaen fortalte meg om en annen gammel koreansk tradisjon, om at hvis man var syk hjelper det å spise en rett laget med hundekjøtt, men ettersom jeg ikke skal bli syk igjen trenger jeg selvsagt ikke det!

Og alle som har snakket helse med et tysk kvinnfolk, er ganske enkelt nødt til å vite om det gode, gamle tyske kjerringrådet eple-eddikk og honning i varmt vann. Drikk et glass av denne magiske eliksiren før sengetid hver dag, og man blir aldri syk. Det har jeg blitt fortalt av to tyske kjerringer, og dem tør jeg ganske enkelt ikke være uenig med så sånn må det bare være.

For noen uker siden kunne en persisk kollega fortelle meg om enda en magisk rett da han introduserte meg for syltet hvitløk. I Iran, kunne han fortelle meg, hvis man kjenner de riktige menneskene, kan man kjøpe syltet hvitløk som har godgjort seg i krukka i opptil 17 år, og da kan den kurere nesten alt og forhindre omtrent alle sykdommer.
Nå må det innrømmes at kollegaen ikke på noe sett og vis kvalifiserer som kjerring, men hvis ikke syltet hvitløk høres ut som noe både bestemor og nabokjerringa ville anbefalt, så vet ikke jeg.

Det holder sikkert vampyrer unna og, noe som dessverre er nødvendig i disse glitter-tider.

13 comments on “Spis deg frisk!

  1. Se til middelhavet, der finner du kosten som holder deg frisk:
    – grønnsaker i massevis
    – fisk og skaldyr i like store mengder
    – olivenolje, hvitløk + krydderier
    – rødvin hver dag
    – 20-30g mørk sjokolade hver dag…

    Dette bør være mulig selv i US som jo ikke akkurat er kjent for den gode maten…

    • Joda, det er mulig, og jeg bør vite ettersom det er hva jeg stort sett spiser, bortsett fra at jeg spiser ikke sjokolade og vin hver dag.
      Det er nettopp problemet mitt; hvis jeg stort sett spiser sunt, hvorfor blir jeg da syk? Altså må det sterkere krutt til.

  2. Ikke lett det der. Jeg spiser sunt, men er syk likevel. Handler nok om mer enn kun inntaket av mat. Men mat er det som er lettest å gjøre noe med selv. Lykke til, jeg har tro på hvitløk og ellers variert og sunt. 🙂

    • Ja, det er ikke akkurat som om et sunt kosthold garanterer god helse. Urettferdig, men ikke mye man kan gjøre med det.
      Ikke at jeg har noe imot urettferdig, forresten. Ikke så lenge urettferdigheten er til min fordel…

  3. Hvitløk er topp ❤ Du kan lage hummus og ha i 2-3 hvitløkfedd oppi, så bruker du det som pålegg på brødet. Kjempegodt!

    Det er også viktig å hvile ordentlig når du har fri; det er lettere å bli syk når du er sliten og trøtt enn når du er uthvilt og sprek 🙂 De få gangene jeg blir syk, er vanligvis etter en lang periode med mye stress, trening og mas.

      • Ja, det er riktig at trening holder deg frisk, men kroppen trenger også hvile innimellom. Hvis du føler deg sliten en stund, men trener i stedet for å hvile, bryter du ned immunforsvaret og plutselig ligger du til sengs med feber og rennende nese 🙂 Lytte til kroppen er viktig 🙂

  4. Høh … jeg trodde også at jeg spiste ganske bra. Det var før jeg fikk reultatlista over matintoleranseutslag og beskjed om at candidaen antakelig har tatt til seg [mye] mer enn sin tildelte plass i mage-tarm.

    Forsøk en måned uten
    – melk&melkeprodukter (jadda, ost og smør og sånt også)
    – egg&produkter med eggehvite /-gule i
    – glutenholdig mel
    – sukker, malt, honning, maissukker osv
    – gjær, eddik, vin og alt som er saltet, røkt eller gravet

    Og diverse spesialting som eple, appelsin, sitron, pære, gulrot, avokado, hvitløk, paprika, tomat og ca 50% av nøttetypene + reker….

    Nå går jeg på proteinpulver, ris/potet, kjøtt/fisk og de grønnsakene&nøttene som ikke står på fy-lista + maks 250g fersk frukt/bær daglig. Og venter på å bli bedre og kunne få begynne å teste ut hvilke ting jeg kan tåle å spise.

    *utålmodig!!!*

    • Nei, jeg lider ikke av matintoleranser. Heldigvis! Og ikke candida heller.

      Jeg har faktisk prøvd en måned uten mat også, Frister ikke til gjentagelse.

      • En måned uten mat: grøss!
        At du er fri for matintoleranser&candida må jeg bare gratulere med.

        Poenget som nok kom litt dårlig fram var at hva som er «bra» kommer an på tilstanden til pasienten… og at uten å vite hva som er feil så er det kanskje vanskelig å endre riktig ting også.

        Anyway – krysser fingrene for spontanhelbredelse? 😉

        • Ja, igrunnen er jeg heldig. Jeg tåler ikke grisekjøtt og jeg får kløe i munnen av meloner, men bortsett fra det har jeg ingen matintoleranser.
          Det betyr ikke at enkelte ting ikke er bedre for meg enn andre, men det er jo bare normalt.

          Men jeg sverger at opprinnelig ble jeg først bedre av CFS/ME/whatever da jeg begynte å brygge øl hjemme…

  5. Du blander ikke begrepene? Matallergi regnes som når du får kløe/utslett eller andre relativt umiddelbare reaksjoner.. Mens iallfall den legen jeg går til mener at en matintoleranse ikke nødvendigvis fører til symptomer som luft/diarre engang, men mer seine ting som kanskje kviser eller væskesamling eller hodepine… Og at dette gjernest samsvarer med at stoffer som ikke skulle gått i blodstrømmen fra tarmen gjør det fordi tarmveggen er svekket og dernest stresser immunsystemet og leveren. William G. Crook skriver om dette og mulig sammenheng med ME.
    http://www.yeastconnection.com/ftb_dr_crook.html
    Han er da veldig opphengt i candida, men forøvrig virker mye vettugt.

Legg igjen en kommentar

