Grunn til å hate Apple #101*

I mange år hadde jeg en 12-tommers PowerBook. Den var, for sin tid, en ganske bra laptop, og liten og grei å ta med seg både til kaffesjappa og rundt om i verden.
For sin tid, altså.

Nå er den forlengst utdatert, og det er over 2 år siden jeg kjøpte en ny laptop til daglig bruk, en 15-tommers MacBook Pro. Utmerket datamaskin på mange vis, men litt for stor til å ta med overalt, synes jeg. Derfor beholdt jeg min PowerBook.

Omtrent et år senere begynte Apple å selge 13-tommers MacBook Pro. Som kunne vært en god erstatning for min PowerBook, bortsett fra at jeg da allerede hadde en nesten ny laptop og syntes ikke jeg kunne bruke over $1000 for enda en.

Så kom iPadden på markedet, og jeg overbeviste meg selv om at denne kunne bli en fin erstatning for min utdaterte PowerBook, til tross for at den ikke er en «ordentlig» datamaskin og ikke har noen unix-terminal.
Jeg hadde litt rett, men ikke helt. En iPad er ikke noen erstatning for en datamaskin. Ikke for mennesker med kamera.

Men jeg kjøpte en iPad uansett.

Og et halvt år senere begynner Apple å selge en 11-tommers MacBook Air som faktisk er en god erstatning for min gamle PowerBook.
Hvorfor iallverden kunne de ikke la meg vite om den før, så jeg kunne spart pengene jeg brukte på iPadden så jeg faktisk kunne hatt råd til hva jeg faktisk vil ha? Hæ? Hæ?

* Ettersom jeg ikke har skrevet særlig mye om alle grunnene til å hate Apple Inc. må jeg bare gjette på hvor i hierarkiet denne befinner seg, men jeg er sikker på at jeg er veldig, veldig snill når jeg gjetter 101!

6 comments on “Grunn til å hate Apple #101*

    • Glad jeg kan hjelpe til med litt nødvendig informasjon…

      Egentlig vil jeg ha begge, vettu, men jeg synes det er litt drøyt å kjøpe en ekstra datamaskin like etter at jeg kjøpte iPadden. Det er jo ikke kun mitt ansvar å stimulere denne treige økonomien!

  1. Det er så mange fiiiiine dingser… men jeg har så langt klart å holde igjen og ikke kaste meg over alt jeg får lyst på. Jeg valgte å kjøpe meg ny pc i stedet for å satse på iPad, for eksempel. Det er mer nytte i en pc, føler jeg. Men ja.. så klart jeg skulle ønske jeg hadde begge deler. 🙂

    • Ja, ny pc er sikkert en bedre ide. Iallefall hvis man trenger det. For en iPad kan jo ikke brukes med mindre man faktisk har en pc!

      Eneste problemet med begge deler, bortsett fra at man blir blakk av å betale for dem, er jo at man har så mange dingser at man ikke har tid til å bruke dem alle. Og litt dårlig samvittighet for det ekstra forbruket.
      Iallefall er det min erfaring.

Legg igjen en kommentar

