Oppgradere?

En ting jeg har lagt merke til når jeg har skaffet meg en ny datamaskin fordi den gamle var utdatert, og det er at den nye viser seg å ikke være særlig raskere enn den gamle. Den er like rask, sånn omtrent.

Men når jeg senere starter opp den gamle, viser det seg snart at den har blitt utrolig mye treigere enn den noensinne var før.
En mulig forklaring på dette fenomenet er at datamaskiner brytes ned og blir treige når de ikke brukes, men det holder ikke alltid. For eksempel sluttet jeg ikke å bruke PowerBooken min meed en gang da jeg kjøpte en MacBook Pro, men den ble likevel så mye treigere så fort at jeg snart sluttet å bruke den fordi den var ubrukelig til det meste. Det tok ganske enkelt for lang tid!

Sannheten er at å kjøpe ny datamaskin er ikke en oppgradering. Det er en nedgradering av den gamle datamaskinen.

Så vet dere det!

Legg igjen en kommentar

