Vorter og magiske formler

Da jeg var 17 hadde jeg en vorte på venstre hånd. Den begynte i det små, bare en liten flekk på huden som klødde, men etter en tid var det tydelig at det var en vorte.

Jeg visste ikke hvordan man fjerner en vorte dengang, og det var så mye mysteri knyttet til denslags at jeg spurte en slektning. Hun visste om et magisk tricks med en ulltråd som man graver ned i jorden. Ettersom det var vinter måtte tråden begraves i en blomsterpotte. Hun og en annen slektning kranglet om det var best å begrave den i potten til en begonia eller en amaryllis. Det ble med begoniaen.
Jeg har en mistanke om at det var fordi de i all hemmelighet ønsket å bli kvitt begoniaen.

Jeg ønsket å bli kvitt vorten, men den bare vokste.

Etter den tid behøvde jeg ikke spørre noen om råd om vortefjerning. De kom til meg. «Jeg hører du har en vorte?» sa de, og fortsatte med å fortelle at nå kom den til å forsvinne for de skulle gjøre ett eller annet magisk. Jeg kan ikke huske alle metodene men jeg kan huske at hønsefjær var involvert i en og en eller annen plante i en annen.
En mann i slekta mente at alt som trengtes for at vorten skulle forsvinne var at han sa at den kom til å gjøre det.
Vel, han må ha mumlet eller noe, for den forsvant ikke.

Flere måneder gikk, og hele bygda, byen og slekta slapp opp for magiske vortefjerningsmåter. Dessverre forsvant ikke vorten.
Det tar litt tid, sa de.

Og magien tok sin tid. Imens vokste vorten og ble større og gjorde mer vondt.

Så en dag var jeg innom apoteket og mens jeg var der likevel spurte jeg apotekeren om hun hadde noe mot vorter. Og det hadde hun selvsagt. Hun fant fram en liten flaske med illeluktende gugge man skal smøre på vorten to ganger om dagen, så forsvinner den etter 5-12 dager, alt etter størrelse og stahet.

Min var en 6-dagers vorte. Det vil si, etter 6 dager kom den halvveis løs fra hånden min og jeg rev den helt av. Jeg blødde som en stukket gris, men det gav seg snart og da var jeg iallefall kvitt faenskapen.

Og ord om at vorten min hadde forsvunnet spredte seg rundt om i Ytre Enfold. Hver gang jeg dro noe sted nikket folk stolt til seg selv og sa: «Hønsefjæra virker hver gang!», «Jeg sa jo den kom til å forsvinne» eller noe sånt.

Jeg sa ingenting om den stinkende guggen fra apoteket. Sånt blir for komplisert for enfoldinger. De tror på magi, men de magiske formlene deres er ikkeno’ sammenlignet med de magiske formlene til apotekeren.

Skikkelig magi stinker nemlig!

2 comments on “Vorter og magiske formler

  1. Haha, utrolig bra 🙂 Ja, de vil jo gjerne ha rett om de tullete «magiske» løsningene sine. Blir man bedre er det fordi rådet virket, og blir man ikke bedre skyldes det sikkert at man ikke fulgte rådet på riktig måte.

    • Selvsagt! Men magien virker ikke til man stikker innom apoteket en tur.

      Skulle forresten ønske det var like enkelt å kurere alt man lider av!

Legg igjen en kommentar

