Moter for sure kjerringer

Når det gjelder moter er jeg bare en sur gammel kjerring. Fjorårets skomote fikk meg bare til å bli bekymret for wookie-bestanden som så ut til å bli stygt overbeskattet. I år er det ikke mye bedre, bare at nå minner moteskoene meg om dominatrixer istedetfor pelsdyr. Jeg vet ikke om det er mer fornuftig å anta at skoene blir designet av eller for dominatrixene eller om noen pelser dem, men de er uansett i fare. Enten blir de slaktet av skoindustrien eller så faller de overende på de skyhøye hælene sine og brekker nakken.

Og jeg er like sur når det gjelder klær. Her kommer enda en «tante» inn i bildet. Tante Magnhild (nei, hun het virkelig ikke det!) hadde vært sydame da hun var ung, og hadde engang i tiden begynt å samle på spesielt fine og «pyntete» tøylapper, sannsynligvis med et eller annet prosjekt i bakhodet. Det ble aldri noe av det prosjektet, men tante Magnhild fortsatte å samle. Med tid og stunder hadde hun flere store esker full av diverse biter glitrende greier, blonder, silke, brokader og slikt. Da hun endelig døde (det må innrømmes at tante Magnhild var litt av et hespetre, og slett ikke talentløs som hustyrann) sydde niesen hennes lappeteppe til tenåringsdatteren sin av lappene.

Men altså, årets mote er litt som innholdet i lappe-eskene til tante Magnhild; masse glitter og stas, men ikke noe nyttig. Ikke noe man kan ha på seg, særlig ikke hvis man har en jobb. Og jobb må man jo ha, ellers har man ikke råd til klær. De er jo så sabla dyre.
Men dessverre ikke verdt det.

Så hva gjør gamle, sure kjerringer da? Vi trenger jo klær og, og for de fleste av oss er det uaktuelt å gå på jobb i olabukse og t-skjorte hver dag. Man kan drømme, men det gjør sjefene også, og de drømmer om at vi alle kommer på jobb «pent» kledd.

Vel. Jeg prøver så godt jeg kan og sniker meg inn på kontoret iført svarte olabukser og genser i veldig nøytral farge eller høye støvletter og en av de to «pene» jakkene jeg sikkert har hatt i 20 år nå. Eller kakibukser. Jeg hater egentlig kakibukser, men ingen kan si de ikke er nøytrale og hvis alle mannfolkene jeg jobber sammen med bruker dem MÅ de jo være OK?

På fredag har jeg på meg olabukse og t-skjorte. Igjen, hvis mannfolka slipper unna med det, kan jeg og. Og dermed basta!

Men nå har jeg altså oppdaget Gap…

Egentlig har jeg visst de var der hele tiden, men jeg har prøvd å ignorert dem. Jeg liker slett ikke Gap. Vet ikke hvorfor, men det er ikke en veldig sympatisk kjede. De er litt som Microsoft. Mangler karakter, lissom.

Men de har noen nyttige ting og det var derfor jeg gikk innom en av butikkene deres. Jeg trengte en langermet t-skjorte og regnet med jeg kunne finne en der. Det gjorde jeg.
I tillegg fant jeg kordfløyelsbukser og noen helt greie skjorter på salg. Ja, kordfløyelsbukser. Nesten som dem mattelæreren min på videregående hadde, bare uten knær og de hadde dem ikke i brunt. Jeg kjøpte en mørkeblå, en grå, og en svart. Og skjorter som matcher.
Skjortene var riktignok fra herreavdelingen, men det spiller ingen rolle. De passer, i motsetning til skjortene i dameavdelingen. Og fargene er ikke til å spy av.

Ja, jeg er klar over at jeg høres VELDIG entusiastisk ut her. Men sånn blir man bare av å jobbe i et firma som har kleskode men ikke utstyrer arbeiderne med uniformer; man kler seg på en måte som kan få en under gjennomsnitts hæravdeling på øvelse i gjørma til å se stilige ut ved sammenligning.

Som om det ikke er nok, må jeg innse at jeg nå kler meg akkurat som da jeg var 10 år gammel og diverse slektninger kjøpte klærne mine. På billigsalg, selvsagt.

Jeg tror det er på tide jeg faktisk bestiller de støvlettene jeg har sett på i flere år nå. Selv om de ser ut som om noen har pelset en punker…

4 comments on “Moter for sure kjerringer

    • Og det kan de gjerne gjøre! Jeg tror faktisk de støvlettene og den svarte buksa kommer til å gå fint sammen.

Legg igjen en kommentar

