Mind yer manners!

Hvis man kjøper kinamat (eller som kineserne sier; mat) i Seattle eller Chicago får man helt uten videre et par spisepinner å spise den med.

Hvis man kjøper kinamat i Los Angeles, får man helt uten videre en gaffel å spise den med. Erkekonservativ som jeg er, vil jeg ha slutt på denne uskikken. Kinamat SKAL spises med SPISEPINNER! Gaffel egner seg bare ikke for formålet.

Dermed basta!

8 comments on “Mind yer manners!

  1. Pfft. Gaffel og kniv er overlegent som verktøy for å spise. Jeg har ingen problemer med å spise med pinner, men det er jo mye lettere med kniv og gaffel.

    Jeg antar at du også spiser indisk med fingrene?

    Jeg blåser egentlig litt i hva folk bruker (eller ikke bruker), så lenge det fungerer for dem. Kjenner til kinesere som foretrekker gaffel fremfor pinner, så det er vel neppe et must.

    • Vel, jeg synes enkelte typer mat er lettere å spise med pinner.

      Og legg merke til at man får ikke KNIV og gaffel her borte. Bare gaffel. Amerikanerne vet ikke hvordan man spiser med kniv og gaffel og de blir forvirret eller skremt når de ser noen som gjør det.
      Yngre mennesker har det enda verre. Mange av dem kan ikke engang bruke gaffel, bare skje. Jeg har faktisk sett en voksen mann prøve å spise biff med skje…

      Og ja, hvis indisk mat serveres på skikkelig indisk vis spiser man med fingrene. Ellers gjør jeg som inderne og bruker skje.

      • Biff med skje hadde jeg likt å se noen klare ja. 🙂

        Alle får spise med hva de vil, så lenge det fungerer for dem. Personlig foretrekker jeg for eksempel gaffel fremfor skje til kaker, men er visst alene om dette…

        • Her borte er faktisk gaffel til kake vanlig, men de fleste ser ut til å bruke fingrene. Som ofte funker helt fint!

          Men da jeg jobbet som mekaniker spiste jeg absolutt ingenting med fingrene. Må ikke overdose på olje og smurning, vettu!

Legg igjen en kommentar

