Kaldt, kaldere, California…

De som innbiller seg at det alltid er solskinn i Los Angeles bør ta seg en tur hit i juni. Eller kanskje ikke, hvis de ikke greier ut med å få fordommene sine motbevist.

Juni i Los Angeles er ensfarget grå. Himmelen er grå, sjøen reflekterer denne gråfargen og alt annet er mer eller mindre grått uansett og det som til andre tider har farge blir grått i juni på grunn av all gråheten rundt omkring.
En og annen ettermiddagen hender det at solen titter gjennom det tykke laget grå vatt som har lagt seg over byen, men stort sett er det bare grått.

Men det regner ikke, og temperaturene holder seg vanligvis rundtom 20 grader. Så vi snakker ikke om vestnorsk sommer her, akkurat.

Men lokalbefolkningen er av en HELT annen oppfatning.

Jeg vet ikke engang hvor mange ganger jeg har hørt noen jamre seg over det FORFERDELIGE været vi har hatt i det siste, og det er slett ikke bare fordi jeg ikke gidder telle.

Da jeg kom på jobben i går ble jeg møtt av en kollega som uttrykte forferdelse over at jeg kjørte motorsykkel i dette fæle været. Jeg unngikk såvidt å begynne å le mens jeg tenkte på gamle dager i Trondheim da vi gjerne kjørte motorsykkel til det begynte å snø og ingen hadde så mye som tenkt på å parkere motorsykkelen bare fordi det regnet.
I Trondheim er det vel egentlig ganske meningsløst å ha motorsykkel i det hele tatt hvis man bare skal kjøre i solskinn!

Litt senere overhørte jeg to kolleger som skulle ut til lunsj. Men gå kunne de jo ikke, for det fryser jo!

Så var det dama som mente hun burde dra hjem tidlig i dag for hunden hennes var hjemme alene og varmen var ikke på.
Fikk meg til å bli litt bekymret for plysjkattene mine…

Utpå ettermiddagen gikk jeg på do og møtte to damer som jobber i andre og tredje etasje. De kunne fortelle meg at doene der oppe var ubrukelige fordi noen hadde røyket der inne. Man kan da ikke forvente at røykerne skal stå ute i denne kulden, vel? Umenneskelig!

Men prisen for værpyseri går til en kollega som i dag ikke kom på jobb i det hele tatt fordi varmeapparatet i bilen hans ikke virket!

Jeg er målløs, men begynner å tenke at kanskje burde jeg vurdere å bytte ut Suzukien med en Harley Sportster, for Sportsteren har jo mye bedre varmeapparat?

10 comments on “Kaldt, kaldere, California…

  1. Hahaha 😀 Få dem til Trondheim et års tid da!

    Minner meg om en spansk gjesteforsker vi hadde. Hun skulle være ett år, men da det kom fem cm snø og hun ikke hadde flere jakker igjen å kle på seg (hun kom seriøst på jobb med et pledd tullet rundt seg over dynejakka) måtte hun bare dra hjem til Spania!!

    • Trondheim har visst ganske pent sommervær for tiden, skal jeg tro slekta.

      Og så merkelig det kan virke for oss trøndere, det finnes faktisk ganske mange mennesker rundt om i verden som bare ikke greier kulde. Selv er jeg sikker på at det er mentalt, for jeg har en venn fra Jeddah som dro til Karasjok midt på vinteren og likte det, og enkelte av folka vi importerte fra New Delhi til Iowa midt på vinteren syntes det var skikkelig stas med snø.

      • Jeg er definitivt ikke bygget for varme. Jeg tror ikke det bare er mentalt, men også skyldes at jeg er etterkommer etter folk som fikk den glupe ideen at de skulle bevege seg nordover etter hvert som isbreen smeltet.

        – Mon tro om det ikke blir enda litt kaldere om vi beveger oss litt lenger oppover der. Gruff. Gruff.

        • Jeg nedstammer stort sett fra folk som holdt seg ganske langt sør for en ganske lang tid, men jeg har faktisk ganske god toleranse for norsk vær.
          Og bedre toleranse for varmen i Midtvesten enn mesteparten av lokalbefolkningen.

          Min teori om nordmenn er at de flyttet nordover etter at de oppfant skiene. Da det ble vår og snøen smeltet ble de helt deppa til de oppdaget at det var bedre skiføre nordafor. Så satte de bare avgårde med et smil om munnen og ski på beina.

    • Ja, det blir vel det nye navnet på staten!

      Men det blir kaldt i California, altså. Bare ikke i Los Angeles, og slett ikke i juni!

  2. 20 varmegrader er kulde?
    Steike.. jobber du på geriatrisk avdeling ett eller annet sted eller?

    Det er 20 her i Bergen i dag.. og det er DEILIG :)))

    • Jeg tror ikke det er temperaturen folk reagere på, men gråværet. Fordi det er grått og trist ute TROR de det er kaldt, selv om dette skjer hvert eneste år! Og så klager de.
      Kunne forstått om de klaget på mangelen på solskinn, men det er jo en annen sak.

      Men kalifornierne er ikke like ute av kontakt når det gjelder vær som folk i Seattle er. Der innbiller lokalbefolkningen seg at det er regn og tordenvær hele tiden. I virkeligheten har de ALDRI tordenvær, og nesten aldri regn. Yr, ja, men bare om vinteren. Regn omtrent hvert femte år.

Legg igjen en kommentar

