Den «usynlige» motorsykkelen

Inspirert av alt jeg har hørt om «Hurtigruten» tenkte jeg at jeg skulle montere videokamera på motorsykkelen og filme at jeg kjørte til jobben i dag. Dessverre glemte jeg å lade kameraet så det ble det ikke noe av…

Men hadde jeg kunne filmet begivenheten, ville videoen vist følgende:

1: Forskremt dame med hund som går forbi på fortauet idet jeg åpnet garasjedøren. Hun var sikkert så skremt fordi jeg i motsetning til bilister ikke bare kjørte ut i veien uten å se meg for, men faktisk overholdt vikeplikten.
Bikkja var bare nysgjerrig på dyret som knurret på et fremmed språk og ikke signaliserte sine intensjoner med halen (ikke på hundespråk iallefall. Jeg hadde faktisk retningssignalet på!).

2: Dustehue i svart pickup som prøvde å kappkjøre med meg fra første røde lys jeg måtte stoppe på. Ikke mye å si om den saken, egentlig. Da lyset ble grønt så jeg ikke mer av ham.

3: Skallet hvit mann i svart Toyota Camry som først svingte til venstre fra en vei som er merket med et stort «venstresving forbudt»-skilt, krysset de to doble gule linjene som det er forbudt å krysse, for så å dreise rett gjennom venstre kjørefelt inn i høyre kjørefelt. Alt uten å se seg for så mye som en eneste gang eller bruk av retningssignaler.
Og alt dette like foran meg.
Akkompaniert av lyden av et motorsykkelhorn, og muligens også motorsykkelmotor som først bremser og så aksellerer for å komme unna idioten.
Dessverre ikke akkompaniert av lyden av glass som blir knust idet min armerte motorsykkelstøvel går gjennom sidevinduet på Camryen og heller ikke lyden av idioten som skriker idet jeg drar ham ut gjennom den knuste ruten, slenger ham ned på asfalten og hopper på ham.
Jeg er altfor snill!

4: Dame i sølvfarget Honda Accord som veiver rundt midt i kjørebanen mens hun krangler med ektemannen over telefonen.

5: Middelaldrende mann i svart Audi som prøver å kappkjøre med meg gjennom veikrysset der Culver Boulevard midlertidig går fra to kjørefelt til ett like foran politistasjonen.
Han tapte, akkurat som han har gjort hver gang han prøver.

6: En kvinnelig kollega i beige Honda veltepetter som prøver å kjøre på meg idet jeg svinger til venstre inn i oppkjørselen på jobben og hun skal svinge til høyre på vei ut. Hun traff istedet kanten på medianen og veltet nesten.

Jeg synes også huske noe om en person i en grønn pickup som faktisk brukte retningssignal og ventet til møtende trafikk hadde passert før han/hun svingte til venstre og en annen som ganske overraskende satte ned farten og skiftet kjørefelt for å passere en syklist, men de forsvinner lissom i den store grå massen av idioti, lovbrudd og inkompetanse jeg så ofte observerer i trafikken.

«Hurtigruten» er nok mer positiv underholdning, skulle jeg tro!

6 comments on “Den «usynlige» motorsykkelen

  1. Folk lærer seg ikke å passe på motorsyklister før de selv har sittet på en med livet som innsats… Kjør forsiktig og pass deg for idiotene 🙂

    • Det er bare tull at motorsykler er vanskelig å se. Folk som sier de ikke kan se motorsykler er bare sytere som ikke gidder åpne øynene og bruke dem. De ser ikke biler eller fotgjengere heller.
      Eller vei og fortau, som kollegaen, som ikke greide å se den gulmalte betongkanten på medianen.

      • Noen av dem kommer så fort bakfra at jeg sliter med å komme meg raskt nok ut på skulderen (på de norske, smale veiene) slik at vi får en smidig forbikjøring. Men da synes jeg vitterlig de kan vente litt bak meg til jeg ser dem. 1, maks 2 minutter bør være overkommelig om man ikke skalo nå fødeavdelingen i nabobyen.

        Det er den eneste situasjonen jeg kan komme på hvor dere kan være vanskelige å se – iallfall så raskt som tohjulingssjåføren skulle ønske. 😉

        • Ja, på en smal tofeltsvei må man bare finne seg i å vente bak andre trafikanter fra tid til annen. Mange steder er det jo ingen veiskulder eller andre steder man trygt kan trekke til siden, og det er bare dumt å kjøre forbi i blinde svinger. Jeg ser resultatet av det fra tid til annen, og må innrømme at så lenge bare bilister er involvert lar jeg det ikke plage meg så veldig.

Legg igjen en kommentar

