Jeg blir målløs…

Iblant begynner jeg nesten å tro at vitsene mine om sjefers intelligens slett ikke er vitser men den harde realitet.

De siste halvåret har sjefene mine ansatt programvaretestere som gale. Og gale progtamvaretestere…

Det normale er at man på et programvareprosjekt har omtrent halvparten så mange testere som utviklere. Ettersom prosjektet mitt har bare 5 utviklere, ville vi altså normalt hatt 2 – 3 testere.
Og da helst testere som forstår prosjektet og vet hvordan man skal teste programvare.

Til omtrent et halvt år siden hadde vi nøyaktig en. Han er rimelig kompetent og har relativt god kjennskap til prosjektet men kan ikke ta seg av all testingen som må til. Fordi han er bare en.

Så ble slusene åpnet og flere testere ansatt. Noen av dem er sikkert ganske kompetente, men de har selvsagt ikke særlig god kunnskap om prosjektet ettersom de er heller ferske. Men storparten har ingen erfaring med programvare, bortsett fra at de har brukt endel sånne applikasjoner som «alle» bruker, som Outlook og Internet Explorer.

Og normalt blir testere betalt noe mindre enn utviklere, men etter hva jeg vet blir de fleste av disse testerne betalt betydelig mer enn meg, for eksempel.

De har ansatt over 20 testere. Som ingen har tid til å trene opp til å gjøre jobben sin skikkelig.

Og nå, som den foreløpige kronen på verket, har sjefene mine bestemt seg for at utviklerne skal jobbe overtid, inkludert helg, for den neste måneden eller to. Eller tre.

For å ta oss av testingen…

2 comments on “Jeg blir målløs…

    • Ja, overbetalte er de sikkert. Ikke at jeg vet om slikt, selvsagt! *plystrer og ser VELDIG uskyldig ut*

      Men eneste måten jeg kan si dem opp på er å selv si opp. Må helst finne meg en ny jobb først.
      Hører forresten de trenger en masse gatefeiere i Oslo…

Legg igjen en kommentar

