Amerikansk slang kommer til nytte

Hvis jeg skulle spå noe om den nærmeste framtid, ville jeg nok være nødt til å spå at en person som absolutt ikke fortjener det kommer til å få veldig mye oppmerksomhet. Jeg ville helst ikke bidra til det, men nå kan jeg ikke dy meg.

Jeg har nemlig funnet en diagnose for fyren som ikke inneholder ordet «narsisstisk» og likevel er veldig nøyaktig. Og ettersom jeg ikke vet et norsk ord for det, må jeg bruke de amerikanske og da må jeg selvsagt forklare meg ettersom selv Wikipedia ikke forklarer hva en Wannabe PX Warrior er.

Jeg regner med at alle sammen (ikke minst begge mine lesere) vet hva wannabe betyr.

PX Warrior, derimot, er et uttrykk jeg regner med at få som ikke har vært i kontakt med den amerikanske hæren er kjent med.
Vel, jeg har jobbet for den amerikanske hæren, og har kjent mange soldater som sørget for at jeg ikke bare visste hva en PX Warrior var, men også hvem som kvalifiserte.

PX er kort for Post Exchange, som i de gode gamle dager var navnet på butikkene på amerikanske militærbaser. De heter noe annet nå, og er faktisk drevet av et privat firma (et veldig profitabelt privat firma), men soldater bruker fremdeles det gode, gammeldagse uttrykket PX.

På PX-en kan man kjøpe alt en soldat har bruk for, og litt til. Alt fra såpe og skokrem til mascara og middagsserviser. Og selvsagt er det en avdeling for uniformer og andre militære effekter.

Amerikanske soldater får utdelt alt de trenger av uniformer og militær bekledning når de begynner treningen, og senere får de utbetalt en ekstra sum penger en gang i året som skal dekke utgifter til å erstatte utslitte plagg. Disse får de kjøpt i uniformsbutikken som er en del av PX-en.

Der får man også kjøpt endel effekter de fleste soldatene helst ikke vil tenke på; de som har med dressuniformen å gjøre. En gang i måneden, på lønningsdagen, må de nemlig stille i dressuniform og vise at all juletrepynten de skal ha på den er oppdatert. For de fleste er rank og avdelingsinsignia enkle, for de forandrer seg ikke veldig ofte.
Et mer problematisk område er de små fargerike tøystripene som representerer medaljene en soldat har fått. De fleste soldater får aldri noen medaljer det er verdt å skryte av, men de får til stadighet små ubetydelige pseudomedaljer som ikke har noen nevneverdig funksjon bortsett fra å tvinge stakkarene til å sette enda en stripe på uniformen. Eller risikere kjeft ved neste lønningsdag.

Men enkelte soldater blir fristet til å pynte litt på uniformen sin og kjøper seg noen fine merker de ikke har noen som helst rett til. Medaljer blir riktignok utdelt med ordre så enhver soldat skal ha papirer på hva han eller hun har rett (og plikt) til å ha på uniformen, men det er mye rot med denslags, og hvis man ikke overdriver for mye, kan man slippe unne med en juksemedalje eller to. Jeg har kjent til en soldat som skrøt på seg en Bronze Star, til tross for at han aldri hadde vært i en situasjon der han kunne ha blitt tildelt en. For sikkerhets skyld skrøt han på seg et opphold i en krigssone også, til tross for at han egentlig ikke var helt sikker på hvor stedet var. Men han fortalte en masse historier om det. Der han var helten, men det behøver jeg vel ikke nevne, egentlig?

Og jeg vet ikke hvor mange soldater jeg har sett gå rundt med et Expert Marksman merke, til tross for at skyteferdighetene deres var så dårlige at hvis det ikke var for graviteten ville de ikke truffet bakken. Men alle skyttermerkene koster jo det samme på PX-en!

Det er det en PX Warrior er; en soldat som går innom PX-en og kjøper effekter for å fremstå som mer hardcore enn han er. Det er ulovlig, og man risikerer å bli kastet ut av hæren for det.

De fleste som gjør denslags er heller middelmådige soldater som har vært i hæren noen år sånn at det ikke er for enkelt å finne ut av hva de faktisk har gjort. De har ikke gjort det så veldig skarpt men har lyst til å fremstå som tøffe karer som har gjort noe spennende. Selv om de ikke blir knepet offisielt greier andre soldater vanligvis å finne ut av dem, og ler av dem bak ryggen deres.

Men terroristen var ikke noen soldat; han dugde ikke engang til førstegangstjenesten i Norge, så han har ikke adgang til noe PX og måtte ty til nettbutikker som selger uniformseffekter. Selv har jeg aldri helt skjønt hensikten med disse, men jeg regner med at de er fine saker for enhver wannabe som vil skape inntrykk av at de har en militær forbindelse de ikke har. Om det så bare er til PX Warriors

En soldat jeg engang kjente fortalte meg forresten om en annen diagnose som sikkert kan passe, men jeg tror ikke jeg behøver å forklare hva Delusions og Adequacy betyr?

2 comments on “Amerikansk slang kommer til nytte

Legg igjen en kommentar

