Pirater og programvare

Iblant blir jeg litt irritert på vennene mine. Ikke alle på en gang, selvsagt, men de fleste greier å irritere meg en gang i blant. Som for eksempel Stjernemannen, som tror på DRM. Ettersom han har jobbet med denslags en gang i tiden burde han vite hvor lett det er å knekke, men dengang ei. Han tror det er nyttig og en god ide.

Som noen engang sa; han er nok født i Tullingens tegn.

Og jeg er fremdeles en Stabukk.

Men selv om jeg engang i tiden moret meg med å finne ut av og knekke DRM, er jeg slett ikke veldig i favør av piratkopiering. Særlig ikke av programvare.
Ettersom jeg lever av å produsere rådyr programvare er det kanskje ikke så rart, men neida, det er som bruker av programvare jeg tar avstand til piratkopiering. Til tross for at jeg har gjort det selv.

Det har seg nemlig slik at mange piratkopierer den rådyre programvaren «alle» bruker, som for eksempel Windows og PhotoShop, istedet for å finne rimeligere alternativer. Dette fører til at de rimeligere alternativene forsvinner eller ikke videreutvikles, og etter noen år med folk som sitter rundt og synes de er riktig smarte fordi de har fått tak i den dyre programvaren uten å betale, ender vi opp med noen få monopoler på programvaremarkedet.
Som ikke blir videreutviklet, for de trenger jo ikke være spesielt gode ettersom de ikke har noen konkurranse.

Jeg behøver kanskje ikke forklare hvorfor jeg hater Windows; jeg er programvareutvikler og vi hater alle Windows.
Men PhotoShop? En gang i tiden likte jeg faktisk PhotoShop. Men det var før jeg trengte hjelp fra Adobe for å oppdatere en lisens og de likesågodt hadde gitt den til eksen som hadde stjålet installeringsdiskene. Sånt tilgir man ikke de første timene.

Så de siste årene har jeg lett mer eller mindre forgjeves etter noe som kan erstatte PhotoShop. Joda, jeg har prøvd Gimp, som er upålitelig og klumsete i bruk. Og så er det Aperture og Pixelmator, som hver dekker en liten del av behovet men har store mangler og videreutvikles heller sakte ettersom de fleste heller bruker piratkopier av Adobe-programvare.
Men stort sett er alt av fotoredigeringsprogramvare bare dill og dall som sikkert er fint for rosabloggere men ikke for seriøse fotografer. Alt vi har å velge fra er dessverre PhotoShop nettopp fordi DRM er så enkelt å knekke, noe som faktisk er til Adobes fordel. Ved å la dem som ikke vil betale for programvaren bruke piratversjonen, kan de holde konkurrentene unna og fortsette å selge til blodpriser. De vil selvsagt ikke innrømme det, men dette er en bevisst strategi for å forhindre at brukere kan velge dem bort og kjøpe noe annet.

Og ja, i tilfelle noen lurer; jeg har knekt DRM fra firmaet Stjernemannen jobbet for. Jeg har bare ikke fortalt ham det enda…

Legg igjen en kommentar

