Sinna og frustrert

I dag, rundt 4:45 lokal tid, ble sportssykkelen min stjålet. Den ble stjålet av veldig målrettede tyver som visste akkurat hva de var ute etter og hvor de skulle finne det. De visste at motorsykkelen min var der for de, eller noen av vennene deres, hadde brutt seg inn i garasjen her før.

Men ingen hadde fortalt meg om det. Hadde jeg visst, ville jeg ikke oppbevart den sykkelen der. Jeg VET at en splitterny GSX-R750 er snadder tyver bare sikler over, og jeg vet at det finnes bedre steder å sikre den, men de er litt tungvinte. Så jeg lot den bare være i garasjen. Dumme meg.

Motorsykkelen min var ikke akkurat usikret. Den var parkert mot veggen, og dekket til. Foran sto den trauste, to år gamle Gladiusen min, og så bilen. En to tommers kabel låste begge syklene til en påle som ikke kommer til å flytte seg med mindre jordskjelvet er riktig kraftig. Man måtte titte under presenningen for å vite at sykkelen var der. Noe tyvene altså hadde gjort. MEN INGEN FORTALTE MEG OM DET TIL TROSS FOR AT DE VISSTE.

Tyvene brydde seg ikke om å bryte seg inn eller noe sånt. Neida, de gikk bare inn da nevøen til manageren her kjørte på jobb litt etter 4:30. Han så dem gå inn i garasjen. Han var klar over at to menn som ikke bodde i bygningen gikk inn gjennom garasjeporten klokka 4:35 eller deromkring på morrakvisten. Ikke akkurat tiden de fleste går på besøk. Men det falt ham ikke inn at han burde gjøre noe med det, som for eksempel ringe tanten sin og si ifra. Eller kanskje ringe politiet?

Etter at tyvene hadde brutt seg inn i bilen min og flyttet den til midt på garasjegulvet, kuttet kabelen som gikk gjennom bakhjulene på begge motorsyklene og rundt en av pålene som holder garasjen oppe, flyttet Gladiusen og båret sportssykkelen ut til varevognen som ventet utenfor, brutt seg inn i en av naboenes biler og stjålet lommeboken han hadde glemt igjen der, så garasjen ikke helt ut som vanlig.
Men minst tre av naboene mine gikk inn i garasjen og kjørte bilene sine ut, uten å merke noe som helst. Minst seks til kjørte ut uten at de sa ifra til noen; jeg vet ikke hva de la merke til.

Det var ikke før naboen som hadde fått lommeboken stjålet skulle på jobb at noen la merke til noe. Han ringte tilogmed til politiet. Det tok bare litt over en halvtime, og etter den tid var det noe uklart om de skulle sende ut en patrulje eller ikke.

Det tok en halvtime til før en annen av naboene, hun som legger seg oppi alt, varslet meg. Ettersom motorsykkelen som var stjålet er utstyrt med et hendig GPS-lokaliseringssystem, var min første tanke å få noen til å finne ut hvor den befant seg. Så jeg ringte firmaet som administrerer systemet. De kunne fortelle meg at utstyret på sykkelen min fremdeles virket, men at de ikke kunne gjøre noe som helst før den var offisielt rapportet som stjålet.

Så jeg prøvde å ringe politiet for å gjøre nettopp det. Men de bare overførte meg til andre nummer eller hang opp på meg, helt til jeg gav opp på telefonen og bestemte meg for å kjøre ned til politistasjonen.

Å komme seg til politistajonen tok mindre tid enn forventet, på grunn av en idiot i en svart Lexus (utrolig det der med svarte Lexuser!) som prøvde å kjøre på meg.
Jeg nådde bare 107 km/t på det meste, og kjørte ikke gjennom noen røde lys. Som jeg la merke til.
Tror jeg holder på å bli for snill.

Lexusen gav opp jakten. Heldigvis.

På politistasjonen fikk jeg i det minste snakke med en fyr som hadde husket å ta på hodet i dag, og han kunne fortelle meg at det var han som hadde snakket med naboen min, og at han hadde sendt ut en patrulje. De hadde bare blitt nødt til å ta seg av noe med høyere prioritet i mellomtiden, men var nå på vei over.
Han kunne også fortelle meg at ettersom en patrulje var sent ut, måtte jeg rapportere motorsykkelen min stjålet til dem.

Så jeg kjørte hjem igjen. Ingen svart Lexus denne gangen, men jeg gav faen i fartsgrensene likevel.

De to utskremte fra LAPD så ut som ferske rekrutter, om enn uten kviser. De kunne ikke gjøre annet enn å skrive rapporter, selvsagt. Og først tok de ned informasjon fra naboen som hadde fått lommeboken stjålet. Tyvene hadde skyndet seg å bruke kortet hans på to bensinstasjoner i nærheten. To bensinstasjoner som jeg vet har overvåkningskameraer.
Så kanskje ikke så proffe tyver som vi hadde trodd?

Etter en halvtimes tid kom turen til meg. De ville ha dokumentasjon på absolutt alt. Heldigvis hadde jeg lommeboken med registrering, forsikringsbevis, førerkort, og alt det der, så det tok bare en times tid. Jeg nevnte GPS-systemet, og de sa at joda, LAPD vil bruke informasjonen til å finne sykkelen min. Hvis de kan.

Vel. Da jeg endelig hadde min kopi av rapporten i hånden og ringte lokaliseringsfirmaet igjen, fikk jeg høre at de skulle ringe politiet med en gang med informasjonen de hadde. Det er mulig de faktisk gjorde det. Jeg vet egentlig ikke.

8 timer senere snakket jeg igjen med politiet. De hadde ingen informasjon. De visste ikke om noen oppringing fra noe firma om hvor motorsykkelen min befant seg, men forsikret meg om at hvis de fikk slik informasjon, ville de bruke den.

Så jeg ringte lokaliseringsfirmaet igjen. De visste heller ingenting, men etter diverse uforskammede spørsmål fant jeg ut at de hadde ringt en annen politistasjon. De må jo tross alt snakke med polititet i det distriktet de får et signal fra. Og de gav meg nummeret de hadde ringt, som tilhører Wilshire politidistrikt. Det er like ved der jeg bor, men i et område med mye mer kriminalitet. Ikke uventet, kanskje?

Jeg er ikke imponert. Mens jeg egentlig ikke kan klandre naboene for å ikke gjøre noe, er det lite imponerende at det tar nesten tre timer å rapportere en forbrytelse. Og det er litt pussig, for ikke å si skuffende, at politiet ikke er det minste interessert i informasjon om hvor et stjålet kjøretøy befinner seg.

Men mest av alt er jeg sint på husverten, som ikke har latt beboerne vite om forbrytelser som har skjedd i bygningen. Vi burde ha rett til å vite, så vi kan ta noen forholdsregler. Jeg vet jeg ville tatt endel.
Og jeg er bare hoderystende over nevøen til manageren, som slapp utenforstående inn i bygningen uten å engang tenke at det var noe galt med det.

På tide å finne seg et annet sted å bo, kanskje?

6 comments on “Sinna og frustrert

  1. 3 timer er jo helt supert! Ikke som den gangen noen hadde brutt seg inn i kåken til mor og far, slått lillebroren min bevisstløs, fylt opp bilen til far med to store og (den gang) dyre LCD-tv’er og dratt av gårde med bil og tyvegods. Lillebror, som var hjemme alene, våknet i en liten dam av blod i gangen. Med fotavtrykk etter tyvene både i blodet og på brystet sitt. Men ettersom det nå var en lørdag formiddag fikk vi fint vente til mandag med å rapportere saken… Bilen ble funnet forlatt noen uker senere, med sore skader, og tyvegodset ble aldri sett igjen. Og saken ble selvsagt henlagt.

    Ønsker deg lykke til med å få igjen sykkelen, og håper politiet gjør en bedre jobb hos deg enn her.

    (for ordens skyld er det ikke politiet sin skyld, de får jo ikke ressurser nok stakkars.)

    • Tja, jeg var vel heldig ettersom forbrytelsen skjedde på en torsdag? Det er ikke akkurat som om LAPD er døgnvåkent, for å si det sånn.

      Hvor sykkelen befant seg var kjent så sent som 21:15 i går kveld. Men purken måtte vel ta smultringpause, tenker jeg.
      Man kunne nesten tro at de ikke vil oppklare forbrytelser, og ser ikke ut til at det er mye bedre i Norge heller.

    • Hvis jeg visste hvor de tjuvene befant seg (Wilshire politidistrikt er ganske stort!) ville de nok risikert et lite høflig besøk på morrakvisten en gang.
      Men dessverre får ikke jeg den informasjonen. De er vel redd en gjeng sinte bikere skal ta seg av tjuvene? Det kunne ha hendt her omkring; mange bikere og mange sykkeltjuverier. Og lite gjort fra politiets side.

      Minner meg om noe jeg hørte engang: Hvorfor bekjemper LAPD kriminalitet? Fordi de hater konkurranse!

    • Er fremdeles forbanna. Politiet vet at mange motorsykler blir stjålet og de kan stort sett ikke bekrefte hvor det blir av dem. I dette tilfellet har de informasjon om stedet, men gjør ingenting.
      De få gangene de gjør noe når de får slik informasjon, finner de både tjuvene og ofte hundrevis av stjålne sykler. Så informasjonen er nyttig. De bryr seg bare ikke.

Legg igjen en kommentar

