Men det var ikke butleren…

Det er nesten en uke siden sykkelen min ble stjålet nå, og jeg vet endel mer om saken. Mer enn politiet, sannsynligvis. De vet lite annet enn at om en måned kan de henlegge saken og bli kvitt den.

Jeg vet at en av naboene mine var involvert. At husverten sier det er en ting, men jeg vet det fordi det store mysteriet var hvordan tyvene i det hele tatt visste at den motorsykkelen var her. Bortsett fra naboene var det bare to venner og forhandleren som solgte meg sykkelen som både visste at jeg hadde akkurat den modellen og at jeg bor akkurat her. Vennene mine hadde ingenting med dette å gjøre, og selv om folka hos forhandleren ikke kan utelukkes er de ikke akkurat «the usual suspects».

De fleste naboene mine er hederlige mennesker som har bodd her lenge, og i tillegg vet de stort sett ikke forskjell på en sportssykkel og en cruiser. Flere av dem visste ikke engang at jeg hadde to! Og jeg tror dem faktisk. Under en presenning, med et oppbevaringsskap over og en Gladius og en bil foran blir det litt vanskelig å se en GSX-R750. Den er ikke så forbaska stor.

Men tyvene visste akkurat hvor sykkelen var og hva som måtte til for å få den ut, så de må ha vært her og tittet under presenningen så de visste hvordan den var sikret, for eksempel. De kom med en batteridrevet skjæreredskap som kunne kutte kabelen min, som ikke er den typiske sorten folk sikrer motorsykler med innendørs. Slike redskapet lager et helsikes leven, så de må ha visst at ingen i leilighetene over kan høre noe særlig av hva som foregår i garasjen. Og det er sikkert at hele operasjonen tok mange ganger de 20 sekundene et typisk motorysykkeltyveri tar, så de må ha visst at de ikke kom til å bli forstyrret. Eller, mer sannsynlig, noen holdt vakt i trappa. Det er her naboen kommer inn. Han er ikke en profesjonell tjuv, men han kan snuse rundt i bygningen og blokkere trappa med et eller annet som ser høvelig uskyldig ut uten at noen fatter mistanke.

Det kan også nevnes at omtrent tre uker siden ble store mengder kopperrør stjålet fra taket på bygningen. Nei, ingen her som brenner, men engang i tiden satte noen opp et varmtvannsanlegg med solpaneler på taket og det inkluderte kopperrør. Man kunne ikke akkurat se disse fra gata, og det er ikke helt enkelt å komme seg opp på taket heller. Men noen oppdaget at de rørene var der og stjal dem uten å bli oppdaget. Og tok dem ut av bygningen uten å bli oppdaget. Vi snakker ikke akkurat om en liten rull av den trønderske varianten her, men to-tommers rør flere meter lange.

Og det har blitt stjålet ting fra minst 11 biler i garasjen her. I et tilfelle ble en stor sum kontanter stjålet fra en fyr som la dem igjen mens han gikk opp til leiligheten sin for å hente noe før han skulle til banken. Han la ikke akkurat en bunke hundredollarsedler på dashbordet, og han låste bilen, så man skulle tro det var trygt nok for fem minutter. Men i løpet av de fem minuttene knuste noen ruta i bilen og stakk av med pengene.
Tilfeldig forbipasserende gjør ikke sånt.

Og rarest av alt er at to små metallbiter tjuvene brakk av motorsykkelen min mens de stjal den, har forsvunnet. Jeg fant dem på fredag da jeg dro på jobb, så på dem, og la dem fra meg på gulvet foran bilen. Så kjørte jeg bilen framover så langt som mulig.
I helga sov jeg på sofaen til en venn ettersom jeg ikke hadde særlig lyst til å være hjemme. Søndag da jeg kom hjem og skulle parkere Gladiusen bak bilen så jeg etter de to metallbitene, og da kunne jeg ikke finne dem. Ingen hadde feid eller ryddet, men to små metallbiter som må ha vært ganske langt under bilen min hadde forsvunnet.
Jeg aner ikke hvorfor, men personen som fjernet dem må ha visst de var der. Og de eneste som visste det var meg og tjuvene.

Men politiet er ikke engang interessert. Husverten er redd for at det neste blir at den kriminelle naboen begynner å bryte seg inn i leiligheter for å stjele ting, og han er litt fortvilet fordi han ikke har råd til å hyre inn sikkerhetsfolk.

Selv vurderer jeg å hyre inn Smith & Wesson Security. De gjør en skikkelig god jobb med folk som bryter seg inn i leiligheter, har jeg hørt…

Legg igjen en kommentar

