Dagens miljøtips

Jeg tror ikke dette er så vanlig i Norge, men i USA er det vanlig at man får «noe ekstra» når man bestiller mat. Som foreksempel et rundstykke til suppen eller smørbrødet (nei, kødder ikke!) eller maischips til tacoen eller burritoen, eller potetchips til smørbrød.
De fleste amerikanerne er snille og lydige og spiser denne ekstra maten, men enkelte lar være og hiver den. Jeg er en av den siste gruppen.
Bortsett fra rundstykket som serveres med suppen, da. Det spiser jeg stort sett.

Men når jeg er på jobb og har glemt å ta med lunsj, henter jeg ofte noe å spise ved lunsjtid fra en eller annen smørbrød eller burritosjappe i nærheten av der jeg jobber, og de fleste av dem prakker på meg noe (stort sett chips) som jeg ikke spiser.

Det er jo egentlig litt kjipt, for jeg er sikker på at det er en sultende unge på Afrikas Horn som gjerne ville spist de maischipsene jeg hiver i bossbøtta, og dessuten er det slett ikke miljøvennlig. Dess mer vi forbruker, dess mer energi bruker vi og dess mer forurenser vi, og det er ikke bra.

Så fra i dag av har jeg bestemt meg for å begynne å si fra om at jeg ikke vil ha disse ekstragreiene. Det gikk iallefall greitt hos Baja Fresh, hvor jeg fikk min 1000 kalori Nacho Burrito uten det vanlige tillegget av 500 kalorier med maischips. Jeg fikk ikke noe avslag i prisen, men det er egentlig greitt ettersom det sparte meg for det ekstra bossbøttefyllet og irritasjonen over å sløse med maten.

Dette funker selvsagt også som slanketips, så det beviser også hvor flink jeg er til å multitaske! At jeg jafset i meg en burrito mens jeg skrev dette gjør ikke bragden noe mindre.

Legg igjen en kommentar

