Høytid, Schmøytid

Jeg er ikke spesielt glad i høytider. Faktisk er jeg så lite glad i høytider at jeg prøver stort sett å late som om de ikke engang eksisterer. Dette er vanligvis litt vanskelig for andre mennesker rundt omkring meg vet at de eksisterer og de greier bare ikke styre seg og maser til stadighet om høytiden som snart kommer, er fullt i gang (HJÆLP!) eller nylig over.

Men selvsagt finner SuperMarina en løsning på slike små filleproblemer…

Det er ganske enkelt, egentlig. Når en høytid nærmer seg drar man bare til et sted der de ikke feirer akkurat den høytiden, og man blir der til slekt og uvenner har pakket bort finserviset og feid opp konfettien eller barnålene og dratt tilbake på jobb og alt er tibake til normalt. Eller så nornalt som det noensinne blir, da.

Jeg har faktisk tatt den taktikken så langt at jeg dro til Saudi Arabia ved juletider et år. Jul er jo en skikkelig vanskelig høytid å unngå; så forbaska mange mennesker feirer den. Bortsett fra araberne, da.
Skikkelig greie mennesker, disse araberne!

Den amerikanske takksigelsesdagen, derimot, er lett å unngå. Alt man behøver å gjøre er å stikke over grensa til Canada eller Mexico for etpar dager, og man unngår hele elendigheita, kalkun og alt.
Hvis man blir gjennom helga slipper man tilogmed billigsalgene etterpå! Og alle de ekstra kaloriene!
His noen spør kan man late som om man har slektninger der. Eller at man dro for å ta seg av litt julehandel. Eller noe sånt.
Det er ikke så nøye.

Men i år dro jeg litt lenger ut av landet. Jeg dro helt til Guatemala. Antigua, for å være nøyaktig. Og her har jeg faktisk begynt julehandelen…

Hvis noen vet om et sted med godt klima der de ikke feirer jul, tar jeg imot informasjonen med takk. Og hvis du er i nærheten slenger jeg likesågodt inn et pund ekte guatemalsk kaffe og!

4 comments on “Høytid, Schmøytid

  1. Jeg legger adventen til Egypt, noe som nå kanskje ikke virker fullt så smart som det gjorde når jeg bestilte turen i august. Ikke desto mindre skal jeg til et land hvor snitttemperaturen ligger på 22 grader i desember, hvor det er 3 regndager i året og hvor det nå, dessverre, er relativt lett å ramle over tåregass. Jaja, det blir vel en råd, og om ikke annet sørger sikkert tåregassen for at haien holder seg unna…

    • Ja, å holde haiene unna er viktig…
      Og det kan jo bli en riktig spennende ferie, om ikke annet? Jeg regner med at opptøyene har liten effekt på feriesteder, men hvis du planla å tilbringe tid i sentrum av Kairo kan det jo bli litt mer spennende enn planlagt!

  2. Kairo er vel lagt på is du, og Jordan seiler opp som en god erstatning. 14 dager ved bassenget er til og med for mye for meg, så litt utforskning må til. Nå håper jeg bare at det ikke blir verre der nede, både for egen og egypternes del. Marerittet er at det blir reiseforbud og at 14 dager isteden må tilbringes på Gran Canaria. Huff…

    • Ingenting galt med Gran Canaria, vel? Bortsett fra at Kairo og Petra er nok mer interessant, sånn rent utforskningsmessig.

      Jeg kom nettopp tilbake fra noen dager i Antigua, Guatemala. Hyggelig sted, men ikke så veldig mye å utforske bortsett fra restauranter og souvenirbutikker.
      Og kaffebutikker. Og vulkaner. Hvis jeg drar tilbake blir det definitivt for å utforske vulkaner. De har en der som har små utbrudd omtrent hvert tredje minutt eller noe sånt. Utmerket for utålmodige mennesker!

Legg igjen en kommentar

