Det er vår!

Det var forbaska kaldt ute i dag, men likevel er det ingen tvil om at det offisielt er vår i California. Jeg tror vårjevndøgn kommer en gang i begynnelsen av februar her borte.

Normalt ville vår bety våronn, men det blir det nok ikke, for jeg plantet så mye like etter at jeg flyttet at nå er det knapt plass til mer på balkongen. Når jeg får tid skal jeg plante litt basilikum og kanskje oregano og noe slikt, men det blir alt.

I mellomtiden må jeg nøye meg med å skryte av at jeg har sukkererter. I Iowa var det for kaldt om vinteren og for varmt om sommeren så der kunne man ikke dyrke dem med mindre man plantet dem i kjøleskapet og det går jo ikke for da blir det ikke plass til øl! Men om vinteren i California er det sånn omtrent passe, så jeg plantet to typer sukkererter etpar uker etter at jeg flyttet inn her. Og nå har de drevet og blomstret en ukes tid og har faktisk begynt å produsere ertekolber!

Sukkererter

Sukkererter på balkongen min

Og med tid og stunder blir det nok tomater og. Jeg kunne riktignok ikke finne tomatplanter i hagebutikkene etter at vi flyttet inn her, men det ordnet seg likevel, om enn på litt pussig vis.
Da vi kom tilbake fra Guatemala i November, fant jeg noen små spirer nede i kjøkkenvasken. Jeg ante ikke hva de var, men nysgjerrig som jeg er, plantet jeg dem i en potte ute på balkongen. En ukes tid senere så jeg litt nøyere på dem, og da la jeg merke til noen bittesmå, hårete blader som jeg kjente igjen som tomatblader. Da gikk et lys opp for meg; den dagen vi dro spiste vi tomat til frokosten, og jeg regner med at vi bare skylte av enten kniven vi kuttet dem med eller skjærefjøla i vasken og ikke brydde oss med å skylle ned frøene og de diverse smulene og hva som ellers var der. Mens vi var borte lå altså tomatfrøene der og spirte, og da vi kom tilbake plantet jeg dem ut for å finne ut hva de var.
Så lenge det var kaldt vokste de meget sakte, men nå som det blir varmere har det blitt fart i veksten. Om en måned eller to kommer vi til å ha tomater.
Håper jeg.

Tomatplante

Tomatplante

Men vi har da ikke bare grønnsaker på balkongen, altså. Vi har endel planter som bare er til pynt og. Som blomkarse, for eksempel. Vi sådde dem like etter at vi flyttet inn, og de har vokst så mye siden den gang at nå begynner jeg å frykte at de planlegger å ta over makta her!

Blomkarse

Blomkarse

4 comments on “Det er vår!

    • Nei, jeg liker faktisk blomkarse, selv om jeg vanligvis ikke spiser dem. Romkameraten min liker å se på dem; da blir det litt drøyt å putte dem i salaten!
      De er jo fine blomster og; lettstelte og fargerike!

  1. Så morsom historie om tomatplantene! 🙂

    Her har det snødd bøtter i dag, og våren er ennå meget fjern… så det er koselig å lese om og se bilder av hagen din. 😀

    • Jeg hører det har snødd oppe i fjellene i Los Angeles County og… Ingen motorsykkeltur opp til Angeles Crest denne helga, altså! 😉

      Iblant savner jeg vinteren litt, men så må jeg tilbake til jobben og da husker jeg hvor forbaska kaldt det blir, og savner den litt mindre. Selv om naturlig kulde ikke er nær så ille som kunstig kulde.

Legg igjen en kommentar

