Statistikk og Cabo San Lucas

En matematikkprofessor begynte første forelesning i et statistikk-kurs med å fortelle studentene (som stort sett kommer fra overklassen og øvre middelklasse) at hele 40% av sykefraværet blant amerikanske produksjonsarbeidere er på enten mandag eller fredag.

Studentene kom så med mange forargede utsagn om den late, løgnaktige og juksende arbeiderklassen, og om hvordan arbeiderbevegelsen har korrumpert folk og gjort dem udugelige og det burde være lettere for arbeidsgivere å si opp eller på annet vis straffe arbeidere som er så late og ikke rart at bedrifter flytter produksjonen til andre land hvor arbeiderne ikke er så bortskjemte, storforlangende, udugelige, late, og fordrukne.

Så satte professoren dem til å regne ut hvor stor andel av sykefraværet ville falt på mandag og fredag hvis arbeiderne ikke jukset og løy om å være syke…

Jeg trenger vel ikke nevne at studentene ble MEGET overrasket over resultatet?

Det er artig hvordan man kan få folk til å reagere bare ved å pirke litt i fordommene deres.

Og artig hvordan folk er villige til å tro hva som helst når det presenteres med statistikk, selv om statistikken er misvisende.

En av mine favoritter er at statistikken viser at det er farligere å kjøre motorsykkel med hjelm enn uten hjelm. Det er nemlig sånn at flere motorsyklister dør i amerikanske stater som har hjelmpåbud i enn i stater som ikke har hjelmpåbud.
Og jeg kan samtidig bevise at hjelmpåbud er veldig populært, for det er flere motorsykler registrert i stater med hjelmpåbud enn i andre stater…

Eller kanskje det har seg sånn at i stater med større befolkning er det også flere som kjører motorsykler, og da blir det lett flere motorsykkelulykker og dermed flere skader og dødsfall fra motorsykkelulykker, og dermed lettere å få lovfestet bruk av hjelm for å få ned antallet døde og skadde?
Kanskje det, ja.

I samme ånd regner jeg med det ville vært lett å «bevise» at haiangrep ikke er særlig farlig. Ikke så veldig mange dør av haiangrep, vettu! At en meget stor andel av dem som blir angrepet av hai dør av det er sikkert ikke så viktig?

Men tilbake til sykefraværet. Jeg er ikke helt sikker på hvordan sånne ting håndteres i Norge, men i USA er det tradisjon at arbeidere får 10 sykedager i året som de kan bruke etter behov når de er syke. Erfaringen tilsier at dette er fornuftig, ettersom nesten alle amerikanere er borte fra jobben på grunn av sykdom akkurat 10 dager i året.

Noen av sjefene i mitt forrige firma skjønte ikke helt hvor fint dette passet, så de sluttet med å gi folk 10 sykedager i året og lot dem istedet ta så mange de trengte. Ettersom statistikken viser at alle trenger akkurat 10 sykedager i året var jo dette helt overflødig. Forandring kun for forandringens skyld, lissom.

Det pussige var at denne unødvendige forandringen var utrolig bra for helsa til folk. Ansatte i mitt gamle firma var nemlig bare borte fra jobben på grunn av sykdom 4 dager i året, i gjennomsnitt.

Sjefene i mitt nye firma, derimot, greier ikke se forskjell mellom ferie og sykdom. Skikkelig fargeblinde, de dustene! Så her får vi i gjennomsnitt 19 dager fri i året som vi kan bruke når vi er sjuke eller trenger ferie. Dette er slett ikke bra for helsa, noe som har resultert i at ansatte i mitt nye firma er borte fra jobben på grunn av sykdom hele 12 dager i året.
Og det meste av dette på fredager og mandager…

Det er i denne tradisjonen jeg kommer til å være syk på mandag. Grunnen til at jeg kommer til å være syk på mandag er at da sitter jeg på et fly fra Cabo San Lucas til LAX og jeg kommer til å vite at jeg må tilbake til jobben på tirsdag. Sånt kan man bare ikke unngå å bli sjuk av, riktig?

Legg igjen en kommentar

