Aside

Vel.  Nå vet jeg iallefall hva jeg savner fra den gamle leiligheten min, og det er ikke å kunne gå til matbutikken. Det vil si, jeg savner det iblant og, men hva jeg savner mest er å ha en skikkelig internettforbindelse. 

For en eller annen merkelig grunn er nordmenn alltid litt overrasket når jeg forteller om hvor dårlig det står til med denslags her borte, men de fleste amerikanerne er fremdeles avhengige av landlinja. Enten for DSL eller en god, gammeldags oppringingsforbindelse.
På mer sentrale steder kan man få internettforbindelse gjennom det normale kabel-tv nettverket, men det er fryktelig dyrt, og ofte ikke særlig raskt. I Iowa betalte jeg for en stund $75 måneden for en oppskrytt tjeneste som ikke var bedre enn oppringingstjenesten som kostet $6.95 måneden.

Men altså, i mitt gamle nabolag kunne jeg få en skikkelig kabelforbindelse som «bare» kostet meg $50 måneden, og da var ned/opplastingshastigheten min så god at sanger fra iTunes eller bilder til Flickr var bortimot «instant». Og det var over wi-fi!

I den nye leiligheten, derimot, har jeg ikke adgang til denslags luksus. Her er eneste valg et trådløst nettverk satt opp av et firma som kalles Bel Air.  Jeg kan ikke gjøre noe som helst med det. 

Grunnen til det er selvsagt at nå bor jeg blant de rike og privilegerte som ikke er vant til å gjøre noe for seg selv, så det passer dem helt utmerket å ha dette lissomnettverket som blir satt opp og passet på av noen andre. At hastigheten er begredelig vet de sikkert ikke, for man må ha hatt en skikkelig forbindelse for å skjønne hvor stor forskjell det er.  

Men hvis jeg skal dømme etter aktiviteten på de mange andre nettverkene rundt omkring, bruker ikke naboene mine internett særlig mye. Jeg regner med at de ikke har kommet så langt at de laster ned musikk enda, og de bruker sikkert fremdeles programmene datamaskinen deres kom med da de kjøpte den, om det så er Internet Explorer 6.0. Privilegerte mennesker her borte har nemlig null peiling på teknologi. At man skal kunne tilpasse hva som er på en datamaskin til hva man faktisk liker (og bruker) er fremmed for dem. Jeg har tilogmed hørt forslag om at det er ulovlig å installere programmer nedlastet fra Internett. Som sagt, her i nabolaget er Internett skummelt. 

Og veldig, veldig sakte. 

I de rikes rike

Legg igjen en kommentar

