Stakkar!

Som nabolag er egentlig ikke Marina del Rey så fryktelig eksklusivt. Litt eksklusivt, ja, for det er langt fra billig, men ikke veldig eksklusivt. Hvem som helst kan bo der såframt de kan betale husleien.

Men som alle nabolag i Los Angeles County, og særlig de litt eksklusive, har Marina del Rey en høy andel av snobbete beboere. Og da mener jeg denslags snobber som låner seg til fant for å kjøpe seg Mercedes og så later som om det på et eller annet vis gjør dem bedre enn andre.

Marina del Rey har selvsagt en god del andre beboere, snobbete eller ikke, som har Mercedes men det er en annen sak. Normale mennesker er så kjedelige!

Selv kjører jeg rundt i en 6 år gammel Nissan. Bra bil, men som statussymbol duger den overhodet ikke.

Endel av de snobbete naboene med Mercedes har selvsagt lagt merke til dette, og en av dem har kommet med flere utrolig dumme kommentarer som stort sett går ut på at det må være fælt å være meg som ikke har så fin bil som han har.
Det hjelper ikke at Mercedesen fyren insisterer er så mye bedre enn min Nissan er en eldre modell som ikke akkurat var toppmodellen selv da den var ny, og den er slett ikke i god stand.

Jeg går ikke akkurat av veien for å unngå å være slem med slike mennesker, men jeg holder meg for god for å komme med billige fornærmelser i utrengsmål. Jeg venter til jeg har noe vettugt å si, og jeg venter til jeg har et publikum med gode nok tekniske kunnskaper til å forstå vittighetene mine.

Noen dager siden da jeg kom fra jobb fikk jeg muligheten. Dusten med Mercedesen var i bilen sin, stoppet midt i garasjen mens han snakket med et par jeg kjenner litt og en kamerat av dem som i all hemmelighet (hah!) sikler over sportssykkelen min. Jeg måtte selvsagt stoppe for å si hei, og samtidig lot jeg øynene vandre mot den blå røykskyen som kom ut av bakenden på Mercedesen og sakte men sikkert fylte garasjen.

«Ååh!» sa jeg, og smilte bredt på sånn jeg-har-endelig-fattet-det vis. «Jeg visste ikke at Mercedes lagde biler med totaktsmotor!»

Dusten så plutselig veldig forvirret ut; sannsynligvis fordi han skjønte at jeg fornærmet ham men ikke vet hva en totakstmotor er. De to mennene begynte å le. Dama til den ene så først litt usikker ut men begynte også å flire, for hun vet faktisk hva en totaktsmotor er selv om det neppe er noe hun tenker på veldig ofte.

Jeg skulle til å spørre hvordan han kunne fortsette å kjøre bilen, for kjøretøyer med totaktsmotorer er generelt forbudt i USA på grunn av luftforurensingen, men det finnes endel unntak fra loven, generelt kalt «bestefarsregler» som tillater folk å bruke kjøretøyer som er eldre enn loven. Uheldigvis fikk dusten det plutselig veldig travelt, og raste ut av garasjen i så høy fart at han måtte bråbremse og rygge opp fordi han nesten kjørte inn i en flyttebil som var parkert utenfor.

Resten av oss ristet alle på hodet, flirte litt og sa «Stakkar!» nesten enstemmig.

Siden dengang har jeg ikke hørt noe fra dusten, noe som absolutt er en forbedring.

Legg igjen en kommentar

