Veiene i California

Iblant virker det som om folk i Norge, særlig de på høyresiden i det politiske spektrum, tror at alle veiene her borte er åtte-felts motorveier med perfekt standard.

Det er selvsagt ikke sant.  De fleste veiene i USA er faktisk skikkelige møkkaveier, til tross for at terrenget her er mye bedre egnet til veibygging enn det er i Norge, og mange steder er klimaet også mye mer vei-vennlig.

For å hjelpe litt på kunnskapsnivået har jeg filmet noen offentlige veier i California.  Den første går gjennom fin uberørt natur og ender opp i Santa Paula, som er en riktig trivelig liten by.

CalTrans sier forøvrig at de ikke vedlikeholder denne veien.

Vel…  Øh…

4 comments on “Veiene i California

    • Veistandarden er faktisk utmerket, hvis målet er å ha lite traffikk. Men selv i Ytre Enfold har de bedre, ja!

        • Det er faktisk mange veier i California som har lite traffikk. Om sommeren fylles mange av dem opp med motorsykler i helgene, men det gjør ikke noe. Ikke for meg, vaffal.

          Det gjelder forøvrig ikke veien ovenfor. Den egner seg knapt for geiter lenger inne i skauen.

          Prosjektet ble til fordi jeg kjøpte videokamera til motorsyklene fordi jeg fant det veldig billig ($99, vanligvis ~ $200) og så må jeg jo bruke all videoen til noe.
          Nå lurer jeg på hvordan jeg kan få teipet Interstate 405 i all sin herlighet. Den ble filleristet av et jordskjelv i 1994, og har bare blitt lappet opp litt siden dengang. Uten tvil en av USAs verste motorveier, og også en av de mest traffikerte.

Legg igjen en kommentar

