Marina kritiserer film: The Grey

I det siste har mange jeg kjenner snakket varmt om denne filmen, som kom ut tidligere i år, så da Netflix sendte den til Gilbert så jeg nesten fram til å se den.

Vel.  Jeg ble litt skuffet.  Denne filmen er akkurat som man kan forvente fra Hollywood, bortsett fra at det mangler halvnakne, skrikende damer.

The Grey handler om et fly som styrter i Alaska et sted.  Mange blir drept i krasjet, men endel overlever, hovedsaklig en gruppe skjeggete gubber.  De blir snart angrepet av en gruppe svært aggressive ulver.

Resten av filmen er ganske forutsigbar.  De skjeggete gubbene tar med seg hva de tror de kan ha nytte av og søker ly i skogen. På veien blir de angrepet av ulver og en av dem blir drept. 
De krangler og blir angrepet av ulver, så tenner de bål, og blir angrepet av ulver igjen.
De lager skarpe pinner for å drepe ulvene med, men begynner å krangle igjen så det nesten blir til at de dreper hverandre med dem istedet.
De dreper faktisk en ulv, og for ekstra machopoeng spiser de den.
Så setter de seg ned og snakker om horer til de blir angrepet av ulver igjen…

Dagen etter setter de ut på vandring med ulvene i hælene.  De hører en elv og får håp om at de kan komme seg til sivilisasjon igjen, men det er ikke enkelt, og på veien detter de ned fra fjellsider, improviserte taubaner og ut av trær og blir angrepet av ulver, skader seg så de ikke greier å gå og blir angrepet av ulver, fryser ihjel og blir angrepet av ulver, en etter en.

Jeg behøver vel ikke nevne at etter ti minutter av filmen begynte jeg å heie på ulvene?  De er absolutt de mest sympatiske karakterene i filmen, men det sier ikke mye om ulvene.

Spilletid:  Lang.  Veldig lang.

Poeng:  2.  Ulvene fikk da tross alt has på gubbene.  Og det var ingen halvnakne, skrikende kvinnfolk.

Spesielle effekter:  Imponerer ikke.  Jeg tror de lånte ulvene fra en tredjerangs vampyrfilm og fikk tak i lydeffektene fra et grisehus.  Blodet minner om ketsjup og konditorfarge.
Snøen derimot ser overraskende ekte ut.

Skuespillerprestasjoner:  Liam Neeson og diverse andre gjør en veldig overbevisende jobb av å spile kranglevorne, skjeggete gubber.

6 comments on “Marina kritiserer film: The Grey

  1. Haha, takk for advarselen! Jeg fikk lyst til å heie på ulvene, jeg også, bare av å lese posten din. Tror jeg skal styre unna denne. 🙂

    • Ja, heie på ulvene er absolutt best, men jeg fant det litt vanskelig for de er så lite overbevisende.

  2. Trur eg skal styre unna denne eg og, eller heie på ulvane. Kanskje begge delar.
    Minnar meg litt om situasjonen då eg såg «Independence Day» for fleire år sidan. Etter nokre minutt begynte eg å heie på dei veldig vonde insekta på romskipet, berre fordi alle folka var så TEITE!

    • Jeg syntes insektene i «Independence Day» var nokså teite og, men ikke riktig så teite som menneskene.
      Når jeg ser på Hollywoodfilmer blir det ofte til at jeg heier på romvesener, villdyr, eller skurker, for hovedpersonene er vanligvis så teite at det gjør vondt å se på. Det er lenge siden jeg har sett noe fra Hollywood som ikke fikk meg til å vri meg og ønske at jeg tatt klesvasken istedet.

  3. Enig i kritikken. Filmen var helt grei, men ikke noe mer enn det.

    Men til neste anmeldelse: Utelat spoilere eller finn en måte å skjule de på for de som faktisk ikke har sett filmen. Mistenker dog at wordpress.com ikk har støtte for «spoiler-tag».

    Hadde jeg ikke allerede sett denne, ville jeg ihvertfall ikke gjort det etter å ha lest «slutten» her. 🙂

    • Det morsomme med det blir jo at jeg skrev dette mens jeg så filmen, ikke etter. Hva jeg skrev om «enden» ble faktisk skrevet før jeg hadde sett slutten! Som sagt, jeg heiet jo på ulvene.

      Jeg forventet faktisk en mer søtsuppe-ending, med kona og tårer og hete omfavnelser og slikt, i god (nei, teit) Hollywoodånd.

      WordPress har en slags spoiler tag, men den er ikke spesielt nyttig.

Legg igjen en kommentar

