Helvete heller!

En gang i tiden kom jeg over en gammel artikkel med «gode» råd til programvareutviklere. Den var vel fra en gang tidlig på 80-tallet. Hovedsaklig rådet den folk til å skrive så krøkkete kode som mulig, for da er man sikret en jobb ettersom ingen andre kan forstå et kvekk og dermed ikke kan vedlikeholde hva man engang skrev!

Jeg trenger vel ikke nevne at slike råd forlengst er avlegs?

Men det finnes fremdeles endel folk rundtomkring som engang leste den artikkelen og syntes det hørtes skikkelig smart ut og følger rådene til punkt og prikke.
Jeg har en stygg mistanke om at de fleste av disse jobber i samme firma som meg…

Som om det ikke var nok med de forbaska sjefene, lissom.

Et annet problem med programvaredesign fra 80-tallet er at «design» var et ganske ukjent konsept på den tiden. Programvare ble til ved at en eller flere usosiale individer satte seg ned og skrev den krøkkete koden de likte så godt uten noe særlig planlegging eller tanke på organisering. Programvarearkitektur hadde de neppe hørt om engang, og «object oriented design» var tre ord de færreste noensinne brukte i samme setning.
Resultatet ble selvsagt deretter.

Enkelte av disse usosiale individene er fremdeles i live, fremdeles ikke pensjonert, og som alle sikkert har gjettet jobber de stort sett fremdeles i samme firma som meg.

Og ettersom sommerens krise nå er over (for å starte opp igjen i begynnelsen av mai neste år) har jeg fått som oppgave å rydde opp i rotet disse surrehuene har stelt istand.
Eneste problemet er at jeg har streng ordre om å ikke gjøre store forandringer…

Noen som klandrer meg for å håpe at det virkelig finnes et helvete?

2 comments on “Helvete heller!

    • Joda. Men jeg ser ikke helt hva «user friendly» har med firmaet mitt å gjøre?

      Spøk til side; nesten alle her ser seg om etter andre jobber. Bortsett fra sjefene da, de er ganske lykkelige der de er.
      Og det sier noe om sjefsklassen!

Legg igjen en kommentar

