Miljø og olabukser. Og latskap.

Skulle egentlig skrive noe sarkastisk om presidentvalget i USA, men så tok jeg en titt på Twitter og fant ut at alt som kan bli sagt om det emnet er allerede sagt…

Så istedet skal jeg terpe litt på dette om miljø igjen…

Til tross for at firmaets kleskode forbyr det, dro jeg på jobb i olabukse i dag. Den er svart. Skikkelig mørkesvart sånn at sjefene ikke legger merke til at den er en olabukse. Sjefene legger ikke alltid merke til noe, men hvis de gjør det legger de merke til ting som brudd på kleskoden.

Men en kollega la merke til den, og hun spurte meg hvordan jeg greier å holde de svarte olabuksene mine svarte? Hennes blekes jo alltid i vasken.

Så jeg fortalte henne den superhemmelige hemmeligheten: Jeg vasker dem ikke.

Kollegaen ble sjokkert. Men man MÅ jo vaske olabukser! Alle klær MÅ vaskes! Ellers blir de jo skitne? Og lukter?

Feil. Olabukser blir ikke skitne. Ikke med mindre man skitner dem til. De lukter som nye helt til man vasker dem. De er magiske sånn.

Kollegaen trodde meg ikke, men hun er altså den sorten som kjøper ferdigslitte olabukser med glitter på. Ikke akkurat rettroende, med andre ord.

Men altså; olabukser og miljø. Jeg må innrømme at jeg ble litt overrasket (ikke sjokkert, men overrasket) da jeg fant ut hvor miljøskadelige olabukser er. De lages av bomull, som dyrkes ved hjelp av masse skumle kjemikalier og masse kunstig vanning. Skumle kjemikalier og masse vanning er ikke miljøvennlig, i tilfelle noen er i tvil.
Og de som tror at olabukser er farget med miljøvennlig og naturlig indigo tar fullstendig feil selv før vi diskuterer hvorvidt indigo er miljøvennlig. Fargene som brukes er selvsagt skumle kjemiske farger og prosessen krever bruk av veldig mye vann og energi.
De fleste olabuksene blir i tillegg behandlet for å se slitte ut. Dette betyr alt fra sandblåsing som forurenser og ødelegger lungene til arbeiderne som utfører jobben til flere skumle kjemikalier. Og masse, masse vann og energi.
Målt per vektenhet er mange olabukser mer skadelige for miljøet enn store bensinslukende veltepettere og hårspray.

Jeg liker ikke tanken på at olabuksene jeg kjøper bidrar unødig mye til global oppvarming, forurensing og syke (for ikke å snakke om daue!) fabrikkarbeidere i Tyrkia og Bangladesh.
Jeg liker heller ikke å vaske klær, og jeg liker slett ikke å handle klær.

Så etter at jeg fant ut hvor ille de er, har jeg gått over til å kjøpe olabukser av god kvalitet som ikke bare er nye men også ser nye ut, og jeg sliter dem ut selv. Uten å slite dem ut med vasking. På det viser sparer jeg både penger, fordi jeg ikke må kjøpe nye ut i ett, miljøet, fordi mindre kjemikalier, energi og vann brukes til å produsere olabuksene mine og jeg bruker mindre vaskevann og såpe, og kanskje også helsa til arbeiderne i fabrikken som produserte dem.

Og best av alt: Jeg behøver ikke dra til kjøpesenteret for å kjøpe olabukser mer enn kanskje annethvert år, og jeg bruker litt mindre tid på klesvask!
Hvis ikke det er en vinn-vinn situasjon så vet jeg ikke hva det er!

Nå må jeg vel innrømme at det er ikke helt sant at jeg ikke vasker olabuksene mine. Jeg vasker dem bare ikke oftere enn jeg må, og med «må» mener jeg slett ikke hver uke. Eller hver måned.

Det er jo klart at hvis man søler noe skikkelig uggent på buksa, eller har den på mens man er veldig aktiv eller av andre grunner svetter mye eller den begynner å se møkkete ut så må man vaske den. Jeg bruker en metode jeg lærte fra en indisk dame engang. Det var riktignok silkesarier hun vasket, men ideen er den samme; man vil bruke mindre vann, mindre såpe, mindre tid, og man vil helst at plagget skal vare. Alt man trenger er nok kaldt vann til å akkurat dekke plagget, og litt sitronsaft eller eddikk, og man vasker for hånd. Hvis plagget er riktig skittent kan det bli nødvendig å skylle med kaldt vann etterpå, men det trengs stort sett ikke.
Så drypptørker man over badekaret og har flekker i bunnen for resten av livet, men det er en helt annen sak og en rørlegger jeg kjenner forsikrer meg at det er ikke skadelig verken for meg eller miljøet…

Legg igjen en kommentar

