Lunsj-skrulle

I dag kjøpte jeg lunsj fra Panda Express. Det er noe jeg gjør ganske ofte, for selv om maten der er litt tvilsom som «autentisk kinamat» er den ganske god og de er nær jobben og rimelig og porsjonsstørrelsen er ikke helt tullete.

Foran meg i køen var en liten gammel dame. Like etter meg kom en kvinne på min egen alder inn.

Dama foran meg skulle bare ha kylling, sa hun.

«Hvilken sort?» spurte servitrisen. De har minst et halvt dusin kyllingretter.

«Bare kylling.» sa den gamle dama. Servitrisen kunne fortelle henne at de har to retter med bare kylling; mandarin-kylling, som er frityrstekt med krydder, og teriyaki-kylling, som er stekt i teriyaki-saus.

«Bare kylling.» sa den gamle dama, og begynte å krangle med servitrisen om utvalget. Hun var visst sikker på at «bare kylling» måtte finnes.

Jeg og kvinnen bak meg hevet øyenbrynene og rullet med øynene i unison.
«Hun burde kanskje dra til Pollo Loco?» sa den andre kvinnen. Pollo Loco er en slags meksikansk kjederestaurant som serverer grillet kylling, både alene og med tilbehør eller i diverse retter.
Jeg nikket. «Kanskje det er der hun tror hun er?» foreslo jeg. Pollo Loco er bare omtrent en kilometer unna, og det finnes helt sikkert mennesker i Marina del Rey som ikke vet forskjell på Washington Boulevard og Glencoe Avenue.

Servitrisen gav opp på den gamle damen og henvendte seg til meg. Jeg fortalte henne hva jeg ville ha, som var både enkelt og en del av utvalget hos Panda Express. Mens servitrisen fylte opp risbollen min, sto den gamle dama og stirret nærsynt på maten under disken som om hun forventet at «bare kylling» skulle materialisere seg når som helst.

Jeg ristet sakte på hodet og hvisket til damen bak meg: «Definitivt Pollo Loco. Særlig Loco!»

2 comments on “Lunsj-skrulle

    • Ja, bare LITT frustrerende! Men servitrisen håndterte skrullen ganske bra, synes jeg.
      Og jeg har måttet legge til lunsj-skruller til listeen over mennesker som gjør livet litt mer interessant, men som man helst ikke vil treffe på. Akkurat som buss-skruller og gatehjørne-skruller.

Legg igjen en kommentar

