21 Desember, 2012

Ifølge den gamle Mayakalenderen har livet på jorden nå bare 3 uker igjen å leve…
Nei, forresten, det var litt feil. Ifølge den gamle Mayakalenderen har folk som følger den gamle Mayakalenderen nå bare 3 uker igjen å kjøpe ny kalender.
Oss som holder oss til den mye mer brukte gregorianske kalenderen kan vente ti dager ekstra.

Men altså; enkelte skjønner ikke dette og innbiller seg at verden går under 21 desember i år. Bare fordi det er siste dato i den gamle Mayakalenderen og diverse sjarlataner tjener på å innbille godtroende folk at det betyr noe annet enn siste dato i en kalender.
Iblant har jeg litt vanskelig for å tro på hva jeg hører og leser, men så minner jeg meg selv på at det finnes fremdeles ingen kur for dumhet eller godtroenhet og da bare sukker jeg og rister på hodet og ergrer meg over at jeg, i en alder av nesten 44 år, enda ikke har funnet en måte å tjene grovt på andres dumheter. Det burde da være måte på treighet, selv hos mennesker som har bodd opptil flere år i Trøndelag!

Som om ikke det var nok bevis på at jeg er treig, på 21 desember i år skal jeg faktisk fly til Guatemala for å tilbringe julen i Antigua Guatemala. Jeg er riktignok ikke det minste bekymret for at Los Angeles faller sammen idet flyet mitt tar av (se bildet midt på siden) eller at hele jorden bare eksploderer i det jeg kommer fram eller at Volcán de Fuego skal drukne meg i lava mens jeg sover. Jeg er ganske sikker på at slike ting bare skjer på film.

Derimot er jeg litt bekymret for at byen, for ikke å snakke om turistattraksjoner i nærheten kommer til å bli nedrent av tullinger mens jeg er der. Jeg drar jo på ferie for å oppleve noe annet enn det jeg opplever hjemme og på jobben, og bortsett fra at sjefene mine ikke er helt gode bor jeg bare en halvkilometer unna Venice, CA. Jeg vet turistbrosjyrene kaller det «fargerikt» og «eklektisk» men det er nok like nøyaktig å si at Venice er nedrent av tullinger.

Så fordi jeg er treig, og bor sammen med et treigt mannfolk som ikke engang hadde hørt om Mayakalender-dommedagsprofetien til jeg nevnte dem, risikerer jeg nå å måtte feire jul sammen med en gjeng tullinger som forventet at verden skulle gå under og enten ble veldig, veldig skuffet da de våknet opp den 22 uten å være daue eller kommer til å få anfall hver gang Fuego tar seg en røyk.

Og jeg har fremdeles ingen ide om hvordan jeg skal tjene meg rik på dem. Jeg begynner allerede å føle meg litt deprimert…

Typisk utbrudd fra Fuego - dissekommer omtrent hvert femte minutt!

Typisk utbrudd fra Fuego – disse kommer omtrent hvert femte minutt!

Legg igjen en kommentar

