Valgets kvaler

Da jeg skulle kle på meg før jeg dro på jobb i dag var det mange ting jeg måtte ta i betraktning. Ikke de tettsittende olabuksene; da blir jeg beskyldt for å kle meg horete. Og ikke de baggy khakibuksene, hvis jeg vil unngå prekenene om hvor feil det er med kvinner som kler seg som mannfolk.
Klassiske Levi’s 501 burde da være greie? Men de er i skittentøyskurven…

Svarte slacks er for formelle for fredag, og dessuten har de mye spandex i dem. Spandex er «utfordrende» ifølge firmaets kleskode.

Skjørt er ikke aktuelt. Det er kliss umulig å ikke vise i det minste litt legg i et skjørt og det blir for mye. De som tror jeg kan bare kjøpe et langt skjørt oppfordres til å lese forrige innlegg!

Jeg har jobbet meg bakover i klesskapet til diverse bukser i lær og cordura som er laget for motorsykkelkjøring og lurer på hvordan det ville tatt seg ut å komme på jobb i full racing-dress, knepucker og alt. Men det regner i dag så det passer bare ikke.

Jeg har ikke engang begynt å tenke på skjorte eller genser før jeg gir opp. Hvis klær er tettsittende er de for horete og ‘utfordrende’; er de ikke tettsittende er de ikke kvinneklær. Altså feil uansett.

Jeg roter fram en grågrønn khakibukse og en beige, langermet tskjorte fra stabelen med klær jeg vasket tidligere i uka. Da slipper jeg i det minste å henge opp noe og ettersom veggene på jobben er beige kan da ikke det være feil?

Jeg vil helst ikke være så forbaska opptatt av hva jeg har på meg. Jeg vil heller tenke på mer viktige ting, men ettersom det er den internasjonale (USA er ikke ‘internasjonal’) kvinnedagen i dag fikk jeg lyst til å påpeke at så lenge det regnes som greitt å trakassere og baksnakke kvinner for hva de har på seg, uansett hva de har på seg, har vi enda ikke oppnådd likestilling.

2 comments on “Valgets kvaler

  1. Det er virkelig sant! Så lenge kvinner blir bedømt for hvordan vi SER UT, og ikke først og fremst hva vi gjør, så har vi enda laaaangt igjen.

    Jeg tenker av og til på hvor enormt mye tid vi bruker på å holde oss ved like (i større eller mindre grad), for å tilfredsstille alle disse skjønnhetskravene. Hvor mange timer tilbringer ikke kvinner på badet, som de kunne ha gjort produktive og spennende ting på?

    • Ja. Jeg kjenner en dame som eier en frisørsalong; hun sier mange kvinner kommer innom flere ganger i uka, for utseendet er så viktig for dem at de må ha håret profesjonelt vasket og stelt hele tiden. Disse kvinnene har stort sett ikke jobb, selvsagt, og jeg regner med at å vedlikeholde utseendet er en del av hva de gjør for å holde på mannen (som betaler for gildet).
      Og å alltid skulle dille og dalle med utseendet blir fort veldig dyrt i tillegg, så for oss som betaler selv blir det gjerne til at valget står mellom de dyre produktene og tjenestene eller noe vi faktisk har nytte eller glede av.

      Men det som irriterer meg mest er at det er ikke et spørsmål om å være pen/pyntet eller ikke, men at det spiller ingen rolle for hvis man er kvinne blir man kritisert uansett.
      Det er helt utenkelig at noen skulle si noe om en av mine mannlige kolleger kommer på jobb iført skrukkete skjorte, olabukse og joggesko, men hvis en kvinne kler seg likedan får hun høre at kleskoden tillater ikke det, og samtidig blir hun baksnakket, for noe må da være galt med en kvinne som ikke stryker klærne sine og pynter seg?

      Selv vil jeg heller være produktiv og gjøre ting enn å se pen ut, men det er visst feil valg. Men hvis jeg prøvde å være pen istedet ville det nok vært noe galt med det og.

      Så jeg gir bare blaffen, egentlig.

Legg igjen en kommentar

