Miljø, schmiljø…

I dag fikk jeg kjeft fra en kollega fordi jeg fremdeles kjører bensinbil. Kollegaen har en Prius, må vite. DET er VIKTIG, det!
Enkelte som har Prius blir bare sånn. Må ha noe med avgassene fra de hersens batteriene å gjøre…

Jeg har en 8 år gammel Nissan Sentra. Beste bilen jeg noensinne har hatt. Kostet meg bare $15,000 splitter ny for mange år siden, og siden dengang har jeg ikke gjort noe annet enn å fylle opp tanken, skifte olje (vel, jeg outsourcer den jobben til noen som er utstyrt for det) og kjøpe nye dekk. EN eneste gang!
Og etter at en kollega (med Camry, ikke Prius) skrapte den opp for meg er det omtrent garantert at tyvene holder seg unna i all framtid. I Los Angeles er ikke det uten betydning.

Og jeg kjører ikke bil så veldig mye, så det ville vært ganske meningsløst for meg å kjøpe ny akkurat nå. Særlig om jeg skulle kjøpe en rådyr hybrid eller elektrisk bil. Det finnes masse andre ting jeg heller vil bruke pengene mine på.

Det var nettopp det jeg fortalte kollegaen, og for å hisse ham opp litt ekstra la jeg til at hvis jeg skulle kjøpe ny bil nå, ville det vært bedre for miljøet om jeg kjøpte en Dodge Challenger.
Poenget falt litt flatt, for kollegaen vet ikke hva en Challenger er…
Idiot!

Men det er ikke usannsynlig at jeg har rett. Hybrider og elektriske biler har jo disse batteriene som det krever utrolig mye energi å produsere, inneholder mange farlige kjemikalier, og er vanskelige og energikrevende å resirkulere. I tillegg gjør de bilene tyngre enn tilsvarende bensin- eller dieselbiler.
Så hybrider og elektriske biler er slett ikke så miljøvennlige å produsere, selv om de er noe mer miljøvennlige i bruk enn en typisk bensinbil.
Bensinbiler derimot er hovedsaklig laget av materialer som metaller og plastikk og gummi. Det gjør dem mer miljøvennlige å produsere og enkle å resirkulere, men de er mindre miljøvennlige i bruk.

Og ettersom jeg kjører bil veldig lite ville forurensing og utslipp under produksjonen (og resirkulering, en gang langt inn i framtiden) være en betydelig andel av den totale forurensingen fra bilen min. Utslipp fra motoren ved kjøring blir uansett ubetydelig.
I tillegg tåler ikke hybrider å stå parkert over lang tid. Batteriene deres dauer og brytes ned raskere enn normalt og da må de skiftes ut, noe som betyr mer energikrevende og forurensende resirkulering og produksjon. Altså ikke bra for miljøet!

Men man kan ikke si det til Prius-folka; de er nemlig stokk døve på den frekvensen. Så når Prius-kollegaen kommer bortom for å plage meg igjen skal jeg bare bruke litt tid på å gni inn at en Harley Davidson Sportster har bedre bensinøkonomi enn en Prius.
Bare fordi han virkelig trenger høre det!

Legg igjen en kommentar

